اجتماعیکسب و کار جدید

چرا محصولات ناموجود فروشگاه را سئو کنیم؟

عناوین این خبر پنهان کردن عناوین

اهمیت سئو محصولات ناموجود فروشگاه و نکات آن

خرید بک لینک اتوریتی بالا بسیار مهم است. شاید باور آن سخت باشد ولی محصولاتی که تمام شده اند نیز میتوانند در سئو فروشگاه اینترنتی شما تاثیر داشته باشند. برای محصولات ناموجود خود یک صفحه  مناسب و گوگل فرندلی ایجاد نمایید. برای محصولات به اتمام رسیده دو حالت وجود دارد اول اینکه موجودی یک کالا تمام شود ولی پس از مدتی دوباره موجود شود، دوم اینکه کالا برای همیشه به اتمام رسیده و دیگر قابل ارائه نیست. رفتار شما با این دو حالت نباید به یک صورت ثابت باشد.

1 برای محصولاتی که موقتا موجودی آنها به اتمام رسیده است یک صفحه هوشمندانه طراحی کنید.

اگر موجودی محصول شما بصورت موقت به اتمام رسیده است هرگز اقدام به حذف آن صفحه نکنید. در ابتدا این صفحه باید بصورت واضح بیان کند که این محصول به اتمام رسیده و همچنین اطلاعات مرتبط و کامل به بازدید کننده ارائه دهد تا بازدیدکننده بداند که باید منتظر موجود شدن مجدد محصول بماند و یا اینکه از محصولات جایگزین استفاده کند. صفحه باید شامل زمان مجدد موجود شدن کالا باشد. این موضوع به بازدیدکننده کمک میکند که تصمیم برای منتظر شدن و یا خرید محصول مشابه بگیرد.

به بازدیدکننده فرصتی بدهید تا در صورت موجود شدن محصول به طریقی از این موضوع مطلع شود. حتی اگر نمیدانید محصول شما مجددا چه زمانی موجود خواهد شد، میتوانید مثلا با گرفتن شماره موبایل یا ایمیل این فرصت به بازدید کننده بدهید که موقع موجود شدن محصول از آن باخبر شود. (ووکامرس هم این ویژگی را دارد که بتوانید در این صفحه شماره موبایل کاربر را بگیرید تا در زمان موجود شدن به او از طریق SMS اطلاع دهید.)

– به بازدیدکننده امکان پیش خرید کالا را بدهید. اگر مطمئن هستید که کالای مورد نظر به زودی دوباره موجود خواهد شد، اجازه دهید کاربران پیش خرید کنند. این موضوع به مشتری شما این اطمینان را میدهد که وقتی کالا دوباره موجود شد در اولین فرصت به آن دسترسی خواهد یافت.

– لیستی از محصولات مشابه را پیشنهاد دهید. حتما به بازدیدکننده لیستی از محصولات مشابه و جایگزین را نشان دهید تا اگر تمایل به خرید داشت از رقبایتان خرید نکند و محصول جایگزین را نیز از شما خرید کند.

۲- می‌توانید برای محصولاتی که موجودی آنها برای همیشه به اتمام رسیده است از روش های زیر استفاده کنید

استفاده از صفحه ۴۰۴

۴۰۴ یک روش طبیعی برای حذف صفحات از ایندکس در موتورهای جستجو است

مطمئن باشید صفحات ۴۰۴ را از نقشه xml سایت مپ نیز حذف کنید. این موضوع به موتورهای جستجو سیگنالی را می‌فرستند که صفحات مورد نظر را از ایندکس حذف کنند. البته توجه نمایید که این رویکرد برای صفحاتی مناسب است که تعداد زیادی نداشته باشد و یا به عنوان یک صفحه ورود و صفحه مهم برای وبسایت نباشد اگر صفحه مورد نظر شما یک صفحه مهم برای سایتتان است می توانید گزینه های زیر را در نظر بگیرید

ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ به یکی از کالاهای مرتبط به آن دسته بندی. ریدایرکت به شما کمک می کند که قدرت لینک های صفحه را از دست ندهید. البته از طرفی ریدایرکت ممکن است باعث افزایش لود تایم صفحه شده و برای بازدیدکننده کمی گیج کننده باشد.

صفحه محصول را حذف نکنید و بگذارید در سایت بماند. اما اعلام کنید که این محصول به اتمام رسیده و پیشنهادات مرتبطی را به بازدید کننده ارائه دهید . با این راه نیز شما قدرت لینک ها و پیج رنک صفحه را حفظ کرده اید.

البته در نظر داشته باشید اگر فروشگاهی هستید که محصولاتتان زود زود به اتمام می‌رسد ممکن است بعد از مدتی هزاران صفحه داشته باشید که محصولات آن صفحه ناموجود باشد.

۳- محصولات فصلی و مناسبتی

اگر شما برنامه‌ای برای ارائه محصولات فصلی و مناسبتی دارید می توانید از این روش استفاده کنید. برای محصول جدید خود صفحه مناسب ایجاد کنید. در آن از تصاویر و توضیحات خوب و کاربر پسند استفاده کنید تا مشتری ترغیب به عضویت در خبرنامه و یا عضویت در سایت جهت اطلاع رسانی هنگام موجود شدن کالا به شود.  برای محصول مناسبتی و یا فصلی، مثلا محصولات مناسب برای ولنتاین، شما ممکن است صفحه ای داشته باشید به آدرس

valentain-products-1397/

وقتی زمان ولنتاین به اتمام رسید میتوانید صفحه قدیمی را به صفحه جدیدی با نام

valentain-products-1398/

ریدایرکت 301 نمایید.  با این روش شما هم قدرت بک لینکها و پیج رنک صفحه را از دست نمی دهید و هم صفحه مورد نظر شما همیشه به روز خواهد بود. جهت جلوگیری از محتوای تکراری و مشکلات ایندکس شدن می توانید از امکان صفحه بندی به طور مناسب استفاده کنید. صفحه بندی عمل تقسیم محتوا به چندین صفحه را انجام میدهد. در یک وب سایت فروشگاهی صفحه بندی می تواند مجموعه ای از صفحات بسیار مشابه را ایجاد کند.

اگر نوار صفحه بندی سایت شما فقط شامل چند صفحه باشد و هر عدد نشان دهنده یک صفحه بعد از خود باشد که قابل کلیک کردن است، این معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. به مثال زیر توجه کنید. اما اگر تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد نوار صفحه بندی تنها چند صفحه اول و چند صفحه آخر را نمایش خواهد داد. در این حالت صفحات داخلی به عنوان یک نتیجه از صفحه اصلی پیوند نخواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود آنها کمتر مورد توجه موتورهای جستجو باشند. این مسئله را می‌توان به دو صورت حل کرد:

گزینه ای برای “مشاهده همه” ایجاد کنید. در این حالت صفحه ای را در نظر بگیرید که شامل محصولات از تمام صفحات دیگر است.

اضافه کردن تگ های rel=”next” و rel=”prev”

این تگهای میتوانند داخل کدهای سایت برای نشان دادن صفحات قبل و بعد استفاده شوند. صفحه اول فقط باید تگ rel=”next”  و صفحه آخر باید فقط تگ rel=”prev” را داشته باشند و صفحات داخلی هر دو تگ را. این تگ ها به گوگل می فهماند که تمام صفحات تقسیم شده را یکی در نظر بگیرد. این موضوع باعث می شود گوگل احتمالاً فقط مرتبط ترین صفحه به جستجو را در نتایج نمایش دهد. (این گزینه در بصورت پیش فرض وجود دارد)

چگونه کالاهای ناموجود را از نظر سئو مدیریت کنیم؟

با توجه به اهمیت سئوی سایت‌های فروشگاهی، اگر یکی از صفحات محصولات رتبه خوبی بگیرد، حجم سفارشات نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر شما  محصولی را موجود نداشته باشید مخاطب مجبور به ترک سایت شما می‌شود که به اصطلاح نرخ پرش و یا Bounce Rate سایت افزایش می‌یابد و باعث افت رتبه می‌شود .حالا برای مدیریت این مشکل چه راهکاری را می توانید پیدا کنید، که هم به سئو سایت لطمه ای وارد نکند هم مشتریان را مدیریت کند.

آیا حذف صفحه محصول کار درستی است؟

با توجه به این موضوع که صفحه محصول رتبه خوبی گرفته است و در لینک های اول گوگل قرار گرفته است، پس حذف کردن آن کار درستی نیست. سئو سایت‌های فروشگاهی نیازمند زمان و هزینه زیادی است تا رتبه قابل قبولی کسب کند.

  • ترافیک ارگانیک ایجاد می‌کند
  • باعث درآمد زایی فروشگاه می‌شود
  • به شناخت برند شما کمک می‌کند

پس با ما همراه باشید تا بهترین راه کارها را باهم بررسی کنیم.

گرفتن اطلاعات از مخاطب

برای مدیریت مخاطبان که به صفحه محصول هدایت می‌شوند. بهترین کار، گرفتن اطلاعات تماس آنهاست که در صورت موجود شدن کالا به آنها اطلاع دهید.  با این راه، مخاطب را به مدت چند ثانیه در سایت میماند. اطلاعات دریافتی از مخاطب را می‌توانید برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

 کالاهای پیشنهادی را افزایش دهید

گاهی اوقات برای مخاطب شما برند مورد نظر اهمیت ندارد. اگر از همان محصول کالاهایی با برند متفاوت دارید در قسمت کالاهای پیشنهادی، آنها را ارائه دهید . فرصتی برای دیده شدن کالاهای دیگر نیز ایجاد شود و هم مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند.

امکان پیش فروش را فعال کنید

متناسب به اینکه چه CMS یا سیستم مدیریت محتوایی  استفاده می‌کنید می‌توانید این گزینه را فعال نمایید. مشتری شما مطمئن می‌شود که هنگامی که کالا موجود شد، در اولین فرصت برای او ارسال می‌شود. پس با خیال راحت خرید می‌کند. پیش فروش کالا ابزار قدرتمندی است که محصول را تا قبل از موجود شدن به پول تبدیل می‌کند. مهمترین نکته که در پیش فروش کالا مطرح است، مشخص کردن تاریخ دقیق ارسال محصول در سایت می‌باشد.

ریدایرکت کردن صفحه محصول

ریدایرکت به معنی انتقال کاربران و صفحه‌ای که درخواست کرده‌اند به صفحه‌ای دیگریست. شما میتوانید صفحه سایت محصول را به محصولی دیگر با برند مشابه انتقال دهید تا فرصت انتخاب کردن و دیده شدن آن را به مخاطب بدهید.

بهترین راهکار کدام است؟

شما میتوانید بر حسب استراتژی فروش و سیستم مدیریت فروشگاه خود، هر کدام از آنها را انتخاب کنید و مشتری را در قیف فروش خود بیاورید. صفحه ای که از نظر گوگل ارزش پیدا کرده است صفحه‌‌ی مهم سایت محسوب می‌شود. امیدوارم با یک تصمیم درست از این فرصت استفاده بهینه انجام دهید.

۱۰ باید مهم برای سئو فروشگاه و صفحه محصول

۱- پیاده سازی یک استراتژی برای کلمات کلیدی

کلمه کلیدی، پایه و اساس بهینه سازی صفحه محصولات و سئو سایت فروشگاهی را تشکیل می‌دهد. همیشه وقتی مطالعه کلمات کلیدی را انجام می‌دهید از موضوعاتی متمرکز بر محصولات استفاده کنید که مشتریان و کاربران مورد نظر شما آنها را جستجو می‌کنند.

فقط متمرکز بر حجم جستجو نباشید و به تناسب و آنچه که واقعاً به تبدیل منجر میشود فکر کنید.

اگر درباره کانال‌های دیگر مثل تبلیغات پرداختی اطلاعات دارید، از آنها در مطالعه موضوعی و تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و در توضیحات متا از متنی که نرخ کلیک بالایی دارد استفاده کنید. قصد جستجوی صفحات محصولات، تراکنشی است پس هم باید با در نظر گرفتن کاربرانی بهینه سازی شود که قصد خرید دارند چون هدف نهایی شما فروش محصول در سایتتان است. مثلاً شخصی که “خرید قلم موی برند …” را جستجو می‌کند، به وضوح آماده خرید است و این موضوع از ماهیت عبارت کلیدی مورد جستجوی شخص پیداست.

۲- بهینه سازی توضیحات متا و عناوین

توضیحات متا و تگ‌های عنوان اهمیت زیادی برای بهینه سازی صفحه محصول و سئو فروشگاه دارند. حتماً جزئیات لازم مثل موارد زیر را در این قسمت‌ها درج کنید:

  • برند محصول؛
  • نام محصول؛
  • شماره مدل؛
  • سایر اطلاعات مهم.

Home Depot از جمله برندهایی است که به خوبی عناصر مهم را در توضیحات متا و تگ عنوان درج کرده است. همچنین این برند از داده‌های ساخت یافته برای مشخص کردن نظرات با ستاره و قیمت استفاده کرده که این موضوع ما را به نکته بعد می‌رساند…

۳- مارکاپ صفحه محصولات با داده‌های ساخت یافته

وجود داده‌های ساخت یافته باعث می‌شود که برند شما در صفحه نتایج با ریچ اسنیپت نمایش داده شود. همه صفحات محصولات باید اسکیمای محصول و نظرات داشته باشند که می‌تواند:

  • باعث افزایش بازدید و کلیک شود؛
  • نرخ کلیک و فروش را افزایش دهد.

۴- اضافه کردن سوالات پرتکرار

داشتن محتوایی باکیفیت که نیاز کاربران را برآورده کند، برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد. اگر محتوای شما از نظر کاربران مفید نباشد، نرخ دفع بالا رفته و ممکن است کسی از شما خرید نکند. اکثر صفحات محصولات و دسته بندی آنها محتوای بهینه سازی شده کمتری دارند و بخش سوالات پرتکراری که با داده‌های ساخت یافته مخصوص مارکاپ شده باشد ندارند. چنین صفحاتی بیشتر متکی بر محتوای ارسالی کاربران هستند که این اقدام اشتباه است.

فرض کنید که درباره یک محصول سوال داریم و مایل نیستیم که با ربات گفتگو کرده یا با بخش پشتیبانی تماس بگیریم. اگر برند مورد نظر یک بخش مخصوص سوالات پرتکرار با پاسخ سوالاتی که مشتریان زیاد می‌پرسند، داشته باشد ما و مشتریانی مثل ما خیلی راحت می‌توانیم درباره آنچه به دنبالش هستیم اطلاعات پیدا کنیم.این قابلیت باعث افزایش فروش هم می‌شود.

۵- نوشتن توضیحات متا و توضیحات منحصربفرد برای محصولات

متأسفانه بارها و بارها مشاهده شده که سایت‌های فروشگاهی برای همه محصولات از توضیحاتی یکسان استفاده می‌کنند و این یعنی از دست رفتن یک فرصت بزرگ. هر آیتم می‌تواند برای کلمات کلیدی برنددار و غیربرنددار رتبه بگیرد و به همین دلیل باید شامل توضیحاتی منحصربفرد باشد. اطلاعاتی غنی و مفید در اختیار مشتریان قرار دهید تا تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت شما شده و ترافیک و فروش بیشتری برای شما ایجاد کنند.

۶- به اشتراک گذاشتن نظرات و رضایت واقعی مشتریان

وجود نظرات واقعی از سمت مشتریانی که محصولات شما را امتحان و تجربه کرده اند، کمک زیادی به کاربران در حال جستجو می‌کند تا برای خرید از شما تصمیم گیری کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که مشتریان بتوانند تجربیات خودشان درباره محصولات شما را اعلام کنند و اینکه این محصولات چه کمکی به حل مشکلات آنها کرده‌اند. صفحات محصولی که نظر مشتریان در آنها درج شده باشد نسبت به صفحات بدون نظر ۵۸ درصد بیشتر به تبدیل منجر می‌شوند. اما این اقدام مزایای دیگری هم دارد.

نظرات مشتریان به اعتمادزایی کمک می‌کند به خصوص اگر تأیید و تمجید یک چهره سرشناس را داشته باشید. همچنین این نظرات می‌توانند محتوای منحصربفرد و تازه‌ای که گوگل به دنبال آن است را ایجاد کنند. پس مارکاپ کردن این نظرات را فراموش نکنید.