جراحی گل مژه در کودکان

گل مژه چیز چندان ناآشنایی برای ما نیست. احتمالا خودتان تا به حال به این مشکل دچار شده‌اید یا کسانی را دیده‌اید که دچار گل مژه شده‌اند. اما آیا می‌دانید گل مژه چیست؟ چقدر طول می‌کشد تا گل مژه خوب شود؟ برای درمان گل مژه چه کار باید کرد و از این دست سؤال‌هایی که اگر گل مژه داشته باشید، احتمالا در ذهنتان شکل گرفته‌اند. گل مژه یا stye برآمدگی های کوچک، قرمز و دردناک که شبیه جوش هستند و در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می‌شوند. گل مژه، عفونت غدد چربی پلک ها محسوب می شوند که در اثر یک باکتری به نام استافیلوکوک ایجاد می شود. این بیماری را با نام بیماری غده میبومین، میبومیتیس، میبومیانتیس یا بلفاریتیس هم می شناسند. در این مقاله می خواهیم فواید سرم طلا برای صورت را بررسی کنیم.

کودک | کودکان

گل‌مژه، یکی از است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند.  تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند، همچنین تجربیات نشان می‌دهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تأثیرگذار است.

در این مطلب از دکترتو شما را با گل مژه، علت آن و روش‌های درمان آشنا می‌کنیم. گل مژه معمولا مشکل عجیبی نیست و خودبه‌خود خوب می‌شود، اما اگر در این رابطه به راهنمایی پزشکی دقیق‌تری نیاز دارید، می‌توانید با بهترین چشم پزشک ها در دکترتو به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای معاینه به مراجعه کنید.

علت ایجاد گل مژه چیست؟

پلک شما دارای تعداد بسیاری غدد کوچک چربی در اطراف مژه هاست. آسیب به پوست، ذرات گرد و غبار یا چربی می توانند این غدد را مسدود کنند. هنگامی که مجاری این غدد مسدود می شوند باکتری ها در این غدد رشد کرد و باعث ایجاد گل مژه می شوند. گل مژه می تواند یک چشم یا هردو چشم را همزمان درگیر کند. گل مژه معمولا مشکلی جدی نبوده و تاثیری روی بینایی شما نمی گذارد.

علاوه بر عفونت باکتریایی، بعضی عوامل دیگر هم می توانند به عفونت غدد منجر می شود:

  • پاک کردن نامناسب یا ناقص آرایش از چشم
  • استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا آلوده
  • ضعف در بهداشت پلک ها
  • بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت
  • استرس
  • تغییرات هورمونی.

علائم گل مژه چیست؟

هنگامی که برای اولین بار دچار گل مژه می شوید، ممکن است قرمزی و احساس درد را در نزدیکی پلک خود احساس کنید. علائم دیگری که ممکن است دیده شوند عبارتند از:

  •  ورم چشم
  • افزایش تولید اشک یا
  • پوسته شدن در اطراف پلک
  • خارش و سوزش
  • حساس شدن چشم به نورهای درخشان و خیره کننده
  • احساس اینکه چیزی در چشم تان وجود دارد.

نکته ی مهم:

اگر پوست شما دردناک نیست، ممکن است برآمدگی و التهاب پلک باشد. درمان برآمدگی و التهاب پلک و گل مژه شبیه هم است اما برآمدگی و التهاب پلک ممکن است طول بکشد تا بهبود یابد.  آیا می توانید نظرات سرم ضد جوش لاکچری کوین را در مورد این سرم به ما ارائه دهید؟

گل مژه برآمدگی های کوچک، قرمزو دردناکی است که در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می شود، اغلب جدی نبوده و تاثیری بر بینایی شما ندارد.

انواع گل مژه

به طور کلی دو نوع گل مژه وجود دارد:

  • هوردئولوم (hordeolum): در این نوع از گلمژه، یکی از غدد عرقی که در گوشه چشم و مژه ها قرار گرفته یا یکی از غدد چربی که در پایین ترین قسمت مژه ها قرار دارد، مسدود می شود.
  • شالازیون (chalazion): در نتیجه انسداد غده میبومین به وجود می آید. غده میبومین یکی از غدد روغنی مخصوص است که فقط در نزدیکی مژه ها وجود دارد. غدد میبومین به صورت ردیفی در پلک ها قرار گرفته و منافذ خروجی آن ها در لبه پلک ها است.

علت بروز هر کدام از این دو نوع متفاوت است، در نتیجه درمان آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

انواع گل مژه از نظر مکان آن:

  • خار خارجی: لکه ای در پایه مژه است.
  • گل مژه داخلی: لکه ای در داخل یکی از غدد چربی کوچک پلک است.

گل مژه در کدام قسمت چشم می‌زند؟

در واقع گل مژه می تواند در چندین مکان از پلک شما ایجاد شود:

  • روی پلک بالا
  • روی پلک پایین
  • درون یک پلک
  • زیر پلک.

برای انواع داخلی، احتمالاً بهتر است به دکتر مراجعه کنید. انواع خارج چشمی را می توان در خانه درمان کرد، اما اگر بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، ممکن است لازم باشد به چشم پزشک مراجعه نمایید.

عوارض گل مژه چیست؟

در صورتی که گل‌مژه به خودی خود بهبود یابد، به ندرت شاهد عوارض خاصی خواهیم بود. اما اگر گل مژه چشم عفونی شود، این عفونت ممکن است به چشم، پوست یا حتی حدقه چشم سرایت کند. در نتیجه برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر فرد باید سریعاً تحت نظر چشم پزشک درمان آنتی بیوتیکی خود را شروع کند.

گاها در موارد نادر نیز بروز مجدد گل مژه، می تواند نشانه ای از سرطان پلک چشم باشد. در صورت بروز چنین احتمالی پزشک از پلک چشم بیمار نمونه برداری صورت می گیرد.

تشخیص گل مژه

پزشکان متخصص و حتی پزشکان عمومی می توانند گل‌مژه را تشخیص داده و آن را درمان کنند. اما برای درمان گل مژه ها و عفونت های چشمی که گاه و بی گاه به سراغتان می آیند، بهتر است به سراغ متخصصان چشمی مثل چشم پزشکان و اپتومتریست ها بروید.

  • چشم پزشک معالج ابتدا پلک بالا و پایین بیمار را بررسی کرده و به دنبال گرفتگی منافذ غده های چشم در نزدیکی مژه ها خواهد بود. بدین صورت نوع گل مژه را تشخیص خواهد داد.
  • همچنین چشم پزشک ممکن است چشم را برای یافتن اجسام خارجی، بافت زخم یا بروز میبومیتیس مزمن معاینه کند.
  • سپس چشم پزشک به دنبال هر علامتی که نشان دهنده عفونی شدن غده باشد خواهد گشت.
  • نکته مهم بعدی بعد از تشخیص عفونت، معاینه چشم برای کنترل و نظارت، پخش شدن این عفونت ها روی پوست، چشم و حدقه چشم بیمار است.

درمان گل مژه چیست؟

گل مژه معمولا خود به خود بهبود می یابد، اما تمیز کردن آن باعث تخلیه زود تر آن شده و سریع تر بهبود می یابد. از آنجایی که شبیه به جوش است ممکن است بخواهید آن را فشار دهید، اما باید بدانید که انجام این کار شرایط را بدتر می کند. گلمژه اغلب به دنبال یک بیماری چشمی به نام بلفاریت ایجاد می شود. اگر شما مکررا دچار آن می شوید بایستی به مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که در طول مدت درمان باید صبور باشید. از دست کاری، فشار دادن یا سعی در ترکاندن برآمدگی روی پلک بپرهیزید زیرا اینکار ممکن است جای زخم روی پلک تان باقی بگذارد.

گل مژه را فشار ندهید و اگر شما مکررا دچار گل مژه می شوید، بایستی به چشم پزشک مراجعه کنید.

گل‌مژه شالازیون نیز در صورت غیر عفونی بودن تنها با استفاده از آب گرم و به خودی خود بهبود خواهد یافت. هرچند که درمان گل مژه شالازیون نسبت به هوردئولوم طولانی تر است. حتی نیاز به زمان بیشتری دارد. زمان مورد نیاز برای بهبود یافتن شالازیون کوچک حدود چند هفته است. ولی در صورت بزرگ بودن آن، درمان و از بین رفتن علائم آن ممکن است تا یک سال به طول بی انجامد. همزمان با کوچک تر شدن اندازه گل مژه شالازیون، علائم فرد نیز کمتر شده و پلک چشم فرد رو به بهبودی می رود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به چشم پزشک

به برآمدگی‌های کوچک، قرمز و دردناک که شبیه جوش که در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می‌شوند، گل مژه گفته می‌شود. گل‌مژه، عفونت غدد چربی پلک ها محسوب است که در اثر یک باکتری به نام استافیلوکوک ایجاد می‌شود. این مشکل عموما با درد چشم، ورم و خارش ظاهر می‌شود و حس اذیت‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. این ورم‌ عموما در طی ۳ روز از بین می‌رود اما اگر از بین نرفت یا به هر صورتی احساس کردید چشمتان را درگیر کرده‌است حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. قیمت ریمل تقویت مژه لاکچری کوین  به فروشگاهی که از آن خرید می کنید بستگی دارد.