دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟

دندان مصنوعی چسبی چیست؟

برای اینکه بتوانید مقایسه کنید دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت در وهله اول بایستی هر دو متد درمانی را به طور کامل بشناسید. دندان چسبی در حقیقت همان پروتز دندان متحرک است که به کمک چسب‌های موقتی در جای خود محکم و سفت می‌شود. این متد می‌تواند توانایی جویدن و لبخند زیبا را به شما برگرداند و از بافت‌های نرم و سخت دهان شما محافظت کند. از این متد می‌توان جهت جایگزین کردن چند دندان یا به صورت پروتز کامل استفاده کرد.

این پروتز‌ها به صورت اختصاصی برای هر شخص بیمار و با در نظر گرفتن خصوصیت های دهانی او ساخته و تهیه می‌شوند. از آنجا که پروتزهای متحرک دارای ریشه نیستند احتمال دارد در دهان شخص کمی لقی داشته باشند و موقع جویدن مشکل به وجود بیاید. به همین علت برای این دندان‌ها نوعی چسب طراحی شده است که می‌تواند پروتز را برای چند ساعت تا یک روز در جای خود محکم و سفت نگه دارد.

Bonded teeth or implants are better

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان به معنای نصب یک ریشه فلزی در استخوان فک و نصب یک روکش دندان روی آن است. پس ایمپلنت یک دندان مصنوعی ثابت است که ظاهر و عملکرد دندان طبیعی شما را بازسازی و ترمیم می‌کند. در صورت کلی در جواب به این سوال که دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت بایستی بگوییم که ایمپلنت می‌تواند کیفیت و کارکرد بهتری ارائه دهد؛ اما با وجود این هر کدام از این متدها دارای خصوصیت هایی هستند که می‌تواند بر انتخاب گزینه مناسب و بهتر اثر گذار باشد.

جنس ریشه‌ای که در فک شما کاشته می‌شود از تیتانیوم یا زیرکونیوم است. این مواد با سلامتی انسان سازگاری بسیار بالایی دارند و به راحتی و آسانی با استخوان فک وصل می‌شوند تا ریشه محکمی را به وجود آورند. این فقط درمان دندانپزشکی است که می‌توانید با مراقبت درست و خوب تا آخر عمر از آن استفاده کنید. ایمپلنت اگرچه تکنیکی پرهزینه تر از پروتز چسبی است، اما با توجه به اینکه راه کاری مادام العمر و راحت و بهتر است، می‌تواند انتخاب مناسب‌تر و بهتری باشد.

مزایای دندان چسبی چیست؟

انتخاب دندان مصنوعی چسبی می‌تواند مزیت های زیر را برای شما عزیزان به دنبال داشته باشد:

  • متد ساخت و تهیه دندان چسبی ساده و سریع است.
  • احتیاجی به جراحی ندارد.
  • قیمت بسیار مناسبی دارد.
  • تنظیم و اصلاح آن‌ها در صورت احتیاج آسان است.
  • اگر استخوان فک یا لثه شما ضعیف باشد یا از سلامت کمتری برخوردار باشد، انتخاب مناسب‌تری است.
  • پروتزهای دندانی از ماهیچه‌های صورت حمایت می‌کنند. این سبب می‌شود که ظاهر صورت شما مبتلا به فرورفتگی نشود.

معایب دندان چسبی چیست؟

به منظور مقایسه اینکه دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت بایستی معایب هر کدام را بشناسید. مهمترین و اصلی ترین معایب دندان چسبی شامل موارد زیر است:

  • اگر پروتزها به درستی با چسب دندان محکم نشده باشند، می‌توانند موقع غذا خوردن یا صحبت کردن حرکت کنند.

آن‌ها بایستی به صورت منظم و مرتب به منظور تمیز کردن و نگهداری برداشته شوند. بعضی از اشخاص عادت کردن به استفاده از دندان مصنوعی چسبی را دشوار می‌دانند.

  • اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، بایستی از استفاده بعضی مواد غذایی نظیر کارامل، سیب یا ذرت بلال پرهیز کنید.
  • پروتزهای دندانی شکننده هستند و در شرایط افتادن روی زمین احتمال دارد بشکنند.
  • دندان‌های مصنوعی بایستی پس از ۵ الی ۷ سال تعویض شوند.
  • اگر دندان مصنوعی نامناسب باشد یا مانده غذا در آن‌ها انباشته شود، می‌تواند باعث عفونت، بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌های دیگر شود.
  • پروتزها باعث جلوگیری از تداوم خراب شدن سایر دندان‌ها نمی‌شوند.

مزایای ایمپلنت دندان

مهمترین مزایای انتخاب ایمپلنت دندان موارد زیر است:

  • استفاده از آن‌ها بسیار راحت و مانند دندان‌های طبیعی است.
  • ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند و حرکت نمی‌کنند.
  • ظاهر ایمپلنت‌های دندانی کاملا طبیعی است.
  • نگهداری ایمپلنت‌های دندانی آسان است. شما باید آن‌ها را مانند دندان‌های طبیعی تمیز کنید، دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید.
  • ایمپلنت‌های دندانی در صورت مسواک زدن منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند تا ۲۰ سال یا حتی تا پایان عمر دوام بیاورند.
  • به دندان های مجاور آسیب نمی رسانند.
  • ساختار استخوان فک را حفظ کرده و از تحلیل آن جلوگیری می‌کنند.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی کوآراد اصفهان – دندان چسبی

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

  • پروسه درمان معمولا طولانی است.
  • برای کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی است. مانند تمام جراحی‌ها، خطراتی از جمله خونریزی، عفونت، بی حسی یا آسیب به عضلات مجاور یا حفره سینوسی وجود دارد.
  • ایمپلنت یک روش درمانی گران قیمت است.
  • برای بیمارانی که لثه یا فک ضعیفی دارند توصیه نمی‌شود یا اینکه نیاز به عمل پیوند استخوان است.
  • کاشت آن‌ها برای افرادی که زیاد سیگار می‌کشند توصیه نمی‌شود.
  • برای بیمارانی که از دندان قروچه شبانه رنج می‌برند مناسب نیست.

مقایسه قیمت دندان چسبی و ایمپلنت

اگر می‌خواهید بدانید که از لحاظ قیمت دندان مصنوعی چسبی بهتر است یا ایمپلنت باید گفت که ایمپلنت از لحاظ هزینه می‌تواند به شکل چشم‌گیری بالاتر باشد. مزیت دندان چسبی این است که هر فردی با هر توانایی مالی می‌تواند آن را انتخاب کند و به هر حال مشکلات جویدن و ظاهر خود را برطرف نماید. اما ممکن است پرداخت هزینه ایمپلنت برای همه مقدور نباشد. اگرچه باید توجه داشت که برند ایمپلنت نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر هزینه آن داشته باشد.

مقایسه طول درمان دندان چسبی و ایمپلنت

همان‌طور که گفتیم درمان ایمپلنت طولانی‌تر از پروتز چسبی است. اگرچه کاشت پایه ایمپلنت در زمان کوتاهی و در یک جلسه قابل انجام است، اما باید بین ۲ تا ۳ ماه صبر کنید تا ریشه‌ها به خوبی به استخوان فک جوش بخورند و در جای خود محکم شوند. نصب روکش دندان پس از این دوره امکان‌پذیر است. در حالی که ساخت پروتز مصنوعی چسبی از مرحله معاینه تا آماده شدن می‌تواند فقط دو هفته طول بکشد. با توجه به اینکه برای نصب ایمپلنت باید دوره بی دندانی طولانی‌تری سپری شود ممکن است برخی افراد در مورد اینکه دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت دچار تردید شوند.

مقایسه ماندگاری دندان چسبی و ایمپلنت

یکی از مزیت‌های ایمپلنت نسبت به پروتز‌های متحرک دوام طولانی مدت آن ها است. ایمپلنت به عنوان یک روش دائمی استفاده می‌شود و اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید ریشه‌های کاشته شده تا همیشه در دهان شما باقی می‌ماند. اگرچه روکش‌ها ممکن است پس از ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز به تعویض داشته باشند. اما پروتز چسبی یک روش دائمی نیست. پروتز‌ها در اثر گذشت زمان ساییده می‌شوند یا تغییر شکل می‌دهند. این مشکل باعث می‌شود از لحاظ کارکرد و زیبایی دچار مشکل شوند. دندان مصنوعی چسبی معمولا بین ۸ تا ۱۵ سال ماندگاری خواهد داشت.

دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟

در بیشتر موارد توصیه ما این است که ایمپلنت دندان را انتخاب کنید، عمدتا به این دلیل که بیشترین شباهت را از لحاظ ظاهر و عملکرد به دندان طبیعی شما ایجاد می‌کند. اگرچه ممکن است هزینه آن بیشتر از هزینه پروتز باشد، اما مزایای آن باعث می‌شود در مجموع انتخاب به صرفه‌تری باشد. زیرا ایمپلنت یک روش مادام العمر است و غالبا نیازی به تعمیر و اصلاح ندارد. همچنین مشکلاتی مانند لقی و احساس بدی که وجود پروتز در دهان شما ایجاد می‌کند وجود ندارد. به طور خلاصه، هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد و دوام، به طور کلی ایمپلنت بهتر از دندان چسبی است. با این حال، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ممکن است در مواردی نصب ایمپلنت توصیه نشود. برای انتخاب بهترین روش لازن است که حتما توسط یک دندانپزشک معاینه شوید.

سوالات متداول

۱چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب دندان مصنوعی می‌تواند به صورت خمیر، نوار یا پودر تولید شود. با استفاده از این مواد می‌توان دندان مصنوعی متحرک را در جای خود محکم کرد تا حرکت نکند. ماندگاری این چسب‌ها می‌تواند از چند ساعت تا یک روز متفاوت باشد.

۲آیا کاشت ایمپلنت دندان قسطی ممکن است؟

با استفاده از خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا می‌توانید انواع خدمات دندانپزشکی را در اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ بدون پیش پرداخت انجام دهید.

۳دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟

به طور کلی ایمپلنت توصیه می‌شود؛ زیرا کیفیت، ماندگاری و ظاهر طبیعی بهتر دارد. اما برای انتخاب بهترین روش لازم است ابتدا توسط یک دندانپزشک معاینه شوید.

جمع بندی

اگر دندان‌های خود را از دست داده‌اید توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر آن‌ها را با دندان مصنوعی جایگزین کنید. زیرا جای خالی دندان می‌تواند باعث آسیب به ساختار فک و جابجایی سایر دندان‌ها شود. درمان دندان‌های از دست رفته به کمک کاشت ایمپلنت یا دندان مصنوعی چسبی امکان‌پذیر است.