محاسبه عمق چاه ارت

یک سایت برای محاسبه آنلاین چاه ارت ایجاد شده است تا شما بتوانید به راحتی و با توجه به نیاز خود اقدام به محاسبه آن نمایید.  سرویس علمی برق نیوز:محاسبه و طراحی چاه ارت همیشه مورد توجه کارشناسان صنعت برق و شرکت های توزیع نیروی برق بوده است که علیرغم ساده بودن آن اما نیاز به رعایت استانداردهای و شرایط خاصی دارد. دکل های مهاری نوع G35 یکی از انواع دکل‌ مهاری و فلزی است که با استفاده از کابل‌های فولادی به زمین متصل می‌شود و برای استفاده در ساختمان‌ها، پل‌ها، برج‌‌های بادی، توربین‌های بادی و سایر سازه‌ها استفاده می‌شود.

یک سایت برای محاسبه آنلاین چاه ارت ایجاد شده است تا شما بتوانید به راحتی و با توجه به نیاز خود اقدام به محاسبه آن نمایید. برای مشاهده این سایت روی لینک زیر کلیک کرده و با ابزارهایی که برای شما درنظر گرفته است به محاسبه چاه ارت خود بپردازید: به گزارش برق نیوز برای حفاظت از برخورد آذرخش و اتصال الکتریسیته به بدنه یخچال و هر وسیله موجود در منزل و کارگاه که به برق وصل می‌شود و در اثر تماس انسان برای وی خطر ایجاد می‌کند معمولاً بهترین راه احداث چاه ارت (چاه زمین‌کاری) است. برای ساختمان مسکونی از چاه ارت زیر 5 اهم استفاده می شود و برای شرکتها و کارخانه ها از چاه ارت زیر 2 اهم استفاده می گردد.

نحوه احداث چاه ارت

سالهای قبل از زغال و نمک برای چاه ارت استفاده می‌شد ولی پس از مدتی در اثر تماس نمک با مس صفحه مسی سولفاته می‌شد و عملاً چاه ارت از کار می‌افتاد ولی در حال حاضر یک حلقه چاه به عمق بین 5 ال 10 متر حفر می‌گردد که بستگی به جنس خاک و رطوبت زمین داردو یک صفحه مسی به ابعاد ۷۰*۷۰ سانتیمتر و با ضخامت ۵ میلیمتر که به یک سیم مسی معمولاً نمره 70 از طریق جوش و بست اتصال می‌یابد و از ماده‌ای بنام بنتونیت یا سوپر اکتیو بنتونیت استفاده می‌گردد این ماده را بهمراه ۱۰۰۰ لیتر آب بصورت دوغاب در آورده و درون چاه می‌ریزیم در بین کار صفحه مسی را بصورت عمودی و در وسط چاه قرار می‌دهیم .

یک تابلو تست برای ارت بالای چاه ارت قرار می دهیم و سیم ارت به شین ارت داخل تابلو وصل می گردد و از طریق سیم کلیه بدنه دستگاهها شامل الکتروموتور بدنه لوازم آشپزخانه هر آنچه را که به برق وصل شده و قابلیت تماس با انسان را دارد به این شمش مسی وصل می‌کنیم . برای چاه صاعقه گیر نیز می توان یک چاه مشابه همین چاه ولی مجزا از این چاه با فاصله 2 برابر عمق چاه اجرا نمود و در بلندترین نقطه ساختمان یک میله برقگیر نصب می‌کنیم و آنرا نیز به تابلو چاه ارت وصل می‌کنیم.

اگر سیم لخت شده و به بدنه فریزر ماشین لباسشویی و غیره وصل شود قبل از اینکه برای انسان خطری ایجاد کند به زمین منتقل می‌شود و خلاصه با ایجاد سیستم زمینی کردن خطر برق گرفتگی از بین می‌رود ضمناً در دو شاخه‌های جدید و پریزها جدید بجز سیم نول و فاز یک سیم دیگر محاسبه کابل چاه ارت یکی از ضروری‌ترین بخش‌ها در تأسیسات ساختمانی است. هدف از ایجاد چاه ارت ایجاد امنیت برای ساکنان ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدن وسایل الکترونیکی است. سیستم ارت مداری را ایجاد می‌کند که جریان‌های ناخواسته از اتصالی مدارها و یا جریان‌های القایی مانند رعدوبرق‌ها به‌راحتی به زمین منتقل‌شده و از مدار خارج شوند.

همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی چاه ارت انتقال جریان‌های ناخواسته در مدار تأسیساتی یک ساختمان است و حال برای اینکه این انتقال به خوبی انجام شود شما باید از سیم ارت مناسب استفاده کنید. این به این معنی است که از هر نوع سیمی می توان به عنوان سیم چاه ارت استفاده کرد و این سیم باید از نوع بخصوص با اندازه مناسب باشد. محاسبه کابل چاه ارت توسط تکنسین ها و مهندسین ناظر ساختمان ها و بر اساس استانداردهای جهانی محاسبه می‌شود. هدف از این محاسبه ایجاد یک مدار و سیستم ارت صحیحی و استاندارد است تا اتصال به زمین به درستی صورت گرفته و جریان ها به صورت کامل از طریق این مدار به زمین منتقل شوند.

محاسبه کابل چاه ارت چگونه انجام می‌شود؟

برای اندازه‌گیری و محاسبه کابل چاه ارت شما باید از زمین، اندازه چاه، سرب مد نظر در چاه، صفحه الکترود و حتی نوع سیم کشی ساختمان مورد نظر را دید کاملی داشته باشید. این به این معنی است که محاسبه کابل چاه ارت برای ساختمان های مسکونی به یک صورت است و برای ساختمان های تجاری به صورتی دیگر، برای ساختمان های اداری به یک‌شکل است و برای ساختمان‌هایی که دارای تجهیزات پیشرفته‌تری هستند به صورتی دیگر و حتی محاسبه کابل چاه ارت برای دکل خود مهاری تفاوت‌های آشکاری با ساختمان مسکونی دارد.

درنتیجه برای محاسبه کابل چاه ارت باید در ابتدا در خصوص نوع زمین، الکترود ها و مقدار سربی که قرار است در داخل چاه ارت قرار گیرد اطلاعاتی را به دست بیاورید. سپس بر اساس نوع مدار و کارایی و همچنین بررسی سیم کشی ساختمان اندازه متناسب با آن‌ها را پیداکرده و بررسی‌ها را انجام دهید. این موارد به شما کمک می‌کند که سیستم چاه ارت را آسان‌تر و بهتر اجرا و پیاده‌سازی کنید. در ادامه ما به شما برای محاسبه کابل چاه ارت اطلاعات را می‌دهیم که باید در هنگام محاسبه کابل آن‌ها را در نظر داشته باشید.

  • محاسبه نوع دستگاه های متصل به سیستم برق ساختمان

فرقی نمی کند که ساختمان شما برای یک کارخانه باشد یا یک ساختمان مسکونی در حالت کلی شما باید مقدار دستگاه هایی که به صورت هم‌زمان به این مدار متصل می شوند را محاسبه کنید. به عنوان مثال شما باید در نظر داشته باشید که در یک کارخانه ممکن است از موتورهای پرقدرت الکتریکی با توان چند اسب بخار استفاده شود. همچنین ممکن است موتورها در دو حالت سه از و تک فاز استفاده شوند. در خانه‌ها نیز ممکن است در یک تایم مشخص همه وسایل اصلی مخصوصاً ماشین لباسشویی روشن شوند. درنتیجه شما باید حداکثر جریان وارد شده در مدار را محاسبه کنید تا مقدار نهایی به دست بیاید.

  • محاسبه عمق چاه و نزدیک آن به سطح آب

برای محاسبه کابل چاه ارت شما باید عمق و اندازه چاه ارت را نیز مشخص کنید… ممکن است در نزدیک محل کارخانه و یا ساختمان مسکونی یک جریان زیرزمینی آب وجود داشته باشد. شما در هنگام حفر چاه باید این موارد را نیز لحاظ کنید. حتی در برخی از مواقع دو چاه با اندازه های مختلف در یک کارخانه حفر می‌شود که چاه دوم عمق کمتری نسبت به چاه اول دارد. عمق چاه تأثیر مستقیمی روی اندازه و محاسبه کابل چاه ارت دارد. درصورتی‌که دو چاه ارت حفر شود این دو چاه باید به هم متصل شوند و این اتصال ها باید از طریق یک کابل با جنس کابل چاه ارت صورت گیرد.

  • مشخص کردن نوع سیم کشی برق ساختمان و یا کارخانه

نوع بر اساس کارایی و تعداد واحد های آن‌ها می تواند متفاوت باشد. همچنین در برخی از ساختمان های بلند از سیستم های آبرسانی کمکی و موتورخانه و پمپ ها استفاده می‌شود. تمامی این موارد برای محاسبه کابل چاه ارت تأثیرگذار بوده و شما باید قبل از محاسبه از سیستم تأسیسات و برقی ساختمان به صورت کامل اطلاع داشته باشید. وجود سیستم موتور خانه و پمپ ها به معنی جریان القایی بیشتر در مدار ساختمان است.

  • محاسبه مقدار دمای ایجاد شده در کابل چاه ارت

یکی دیگر از بخش‌های مهمی که در هنگام محاسبه کابل چاه ارت باید به آن دقت داشت دمای کابل چاه ارت است. همان‌طور که میدانید عبور جریان از داخل سیم باعث ایجاد گرما و حرارت در آن می‌شود. درنتیجه کابل چاه ارت باید توانایی تحمل دماهای بالا را داشته باشید تا آسیب نبیند. این مورد خصوص کابل چاه هایی که برای دریافت رعد برق استفاده می‌شود بسیار مهم است. حال که این موارد مشخص شد شما باید اقدام به محاسبه کابل چاه ارت نمایید.

این نکته را باید به یاد داشته باشید که کابل چاه ارت باید در دو نقطه به صفحه الکترود داخل چاه متصل شود و این اتصال به ید از طریق جوش انجام شود پس کابل باید توانایی اتصال به صورت جوش را داشته باشد. در برخی مواقع برای محکم کاری می توان از کلمپ نیز استفاده کرد. برای ساختمان های معمولی که دارای سیستم برقی خاصی نیستند و از موتورخانه آب معمولی به همراه یک مخزن در آن‌ها استفاده می‌شود می توان از کابل چاه ارت سایز 50 استفاده کرد. جنس این کابل باید از مس باشد تا توانایی انتقال جریان به صفحه الکترود را داشته باشد.

قیمت دکل مهاری g45 در بازار مخابرات و ارتباطات به ویژگی‌ها، ابعاد، و استانداردهای مختلف بستگی دارد که با توجه به تنوع این دکل‌ها و نیازهای مختلف پروژه‌ها، قیمت‌ها متغیر است. دکل‌های مهاری با مواصفات فنی بالا، مقاومت به عوامل جوی و زیبایی ظاهری، ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. همچنین، استفاده از مواد با کیفیت و فناوری‌های نوین در ساخت این دکل‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی داشته باشد. برای انتخاب مناسب‌ترین دکل مهاری با توجه به بودجه پروژه و نیازهای فنی، مشاوره با تأسیسات متخصص و مطالعه دقیق مشخصات فنی و قیمت‌ها امری ضروری است.

در هنگام محاسبه کابل چاه ارت نکته های زیر را به یاد داشته باشید:

  • صفحه رسانای موجود در چاه ارت باید حتماً از جنس مس باشد. حتی اگر سایز این صفحه کوچک هم باشد باید حتماً از جنس مس تهیه شود.
  • در صورت استفاده از فولاد در بخش‌هایی از چاه ارت باید به این نکته توجه داشته باشید که فولاد حتماً در برابر خوردگی مقاوم باشد.
  • در بخش‌هایی از سیستم چاه ارت می توان از فولاد به عنوان پوشش روی کابل و یا صفحه استفاده کرد. در این صورت ضخمت صفحه باید حداقل 16 میلی‌متر باشد.
  • به هیچ عنوان نباید از صفحه رسانای آلومینیوم استفاده شود چرا که دارای مقاومت بسیار کمتری نسبت به مس است.
  • اتصالات ایجاد شده در چاه ارت باید به صورت کامل عایق بندی شوند. ای شامل محل ورود کابل چاه ارت به داخل زمین ، محل‌های اتصال کابل چاه ارت و دیگر بخش‌ها است.

وجود دارد و آن همین سیم ارت است. در اثر برخورد صاعقه به ساختمانی که سیستم ارتینگ ندارد معمولاً کامپیوتر تاسیسات ساختمان و غیره آسیب می‌بینند.