محمد حسن قمی، شاعر اهل روستای هورمانه

محمد حسن قمی، شاعر توانای کشورمان را در این مقاله بیشتر خواهیم شناخت.

محمدحسن قمی در سال 1335 بدنیا آمد او چشم به جهانی گشود که برای او یک روستا کوچک کاهگلی بنام هوزمانه وند بود روستای بسیار کوچکی در کنار دشتی پر از آب و علف در یکی از حاصل خیزترین مناطق استان لرستان که دشت شوره چل میگویند.

محمدحسین قمی دارای 5فرزند است که تنها یکی از آنها دختر می باشد و همه ی فرزندان او در سازمانهای دولتی استخدام شده اند و از منش و مهمان نوازی بالایی که از پدرشان محمدحسن قمی یاد گرفته اند.

تصویر این شاعر تا حالا در رسانه ها منتشر نشده و این عکس تزئینی است.

محمد حسن قمی شاعر فارسی زبان

همه فرزندان محمدحسن بسیار به اشعار و غزل های او احترام میگذارند و از معرفتی که در اشعار پدرشان است بسیار لذت میبرند.

داستان تبعید پدر محمدحسن قمی

و محمدحسن قمی که بخاطر اینکه پدرش در زمان پهلوی به لرستان تبعید شده است و همانجا به دنیا آمد انگار که تقدیر محمدحسن قمی اینطور باید نگاشته میشد.

محمدحسن قمی بسیار گوشه نشین است و طبیعت بکر و دست نخورده روستای هوزمانه وند را با هیچ کجای جهان هستی عوض نمیکند و بسیار در دامن طبیعت انس گرفته است و همواره در خلق اشعار زیبایی است که نشان از آرامش و عرفان بالای اوست

عمده درآمد زندگی استاد محمدحسن قمی چیست؟

عمده درامد امورات زندگی محمدحسن از زراعت و دامپروری و محصولات باغی که دارد تامین میشود و یکی از افرادی است که داری ملک و باغات زیادی است چرا که سالهای سال است برای شکوفایی و توسعه دادن انها وقت گذاشته است.

محمدحسن قمی در سال 1369بعنوان باغدار نمونه کشور انتخاب شد و یکی از افراد موفق در حوزه مرکبات به شمار می آید.

سبک اشعار استاد محمدحسن قمی چیست؟

محمدحسن قمی همواره به حس انسان دوستی و آزادی انسان ها احترام زیادی قائل است به همین خاطر اشعاری که میسراید بیشتر به این جنبه انسانی متکی است.

محمد حسن قمی شاعر

وقتی اشعارش را میخوانی به عمق احساسات و دغدغه ی که دارد  بیشتر نزدیک میشوی و قابل لمس است چرا که شاعران بسیار انگشت شماری این مباحث را سرلوحه اشعارشان قرار میدهند.

و در سال 1380 در جمع شاعرانی که با حضور رهبر شرکت نمود و حضرت آیت الله خامنه ی بسیار از اشعاری که محمدحسن قمی در آن محفل سرود تعریف و تمجید نمودند.

بذر و بخشش استاد محمدحسن قمی

همواره محمدحسن قمی به مهربانی و درک همدیگر افرادی که ازش نصیحتی درخواست میکنند بیان می دارد و خود او نیز  هر ساله وقتی محصولات زراعی و باغی فصل برداشت شان میشود سهمی زیادی را برای خیریه و کمک به انسان های نیازمند کنار میگذارد و حس انسان دوستی را به مردم روستا و شهر خرم آباد بسیار گسترش میدهد.

شروع فعالیت سیاسی و اجتماعی استاد

استاد محمدحسن قمی در سال 1372 در انتخابات شورای شهر خرم آباد شرکت نمود و بعنوان نفر دوم انتخاب شد و اقدامات بسیار مهمی همراه با تاسیس کارخانجات مهم ساخت آبمیوه و بسته بندی آن انجام داد، چرا که محصولات باغی بسیار زیادی هر ساله به دلیل نبود سردخانه و کارخانه ی که میوه و مرکبات را کمپوت و آبمیوه کند از بین میرفت را احیا نمود.

با تاسیس کارخانه رب و توسعه صنایع دستی بار دیگر استان لرستان جانی دوباره گرفت و محصولات بسیار زیادی را همچون گلیم و موج و گبه و کلاه نمدی و لباس های بومی و محلی را به شهرهای دیگر و بازارهای خارجی صادر نمود و اقتصاد مردم این استان را تحت تاثیر قرار داد.

اقتصادی که تا قبل از حضور محمحسن قمی زیاد به آن اهمیتی داده نمیشد و همواره با رشد و پیشرفت کارخانه ها و شهرک صنعتی خرم آباد به سمت تولید روغن حیوانی و لبنیات نمود پیدا کرد و کشتارگاه 35هکتاری خرم آباد به دست محمدحسن قمی کلنگش به زمین زده شد و 3سال و اندی بعد در واپسین روزهای خدمتش به بهره برداری رسید و از آن پس مردم لرستان بسیار خوشحال بودند چون در تامین گوشت و تولید دام به خودکفایی میرسیدند دیگر لازم نبود از شهرها و استان های همجوار گوشت وارد نمایند.

محمدحسن قمی همواره به مسئولین وقت این نکته را بیان مینمود که باید استان لرستان توانمند شود و از استعدادای بالقوه خود استفاده نماید تا به استعدادهای بالفعل تبدیل شود.

چاپ کتاب استاد محمدحسن قمی

محمدحسن قمی به چاپ کتاب اشعارش بسیار همت گمارد و بعد رفت و آمدهایی که برای اخذ کتاب داشت بالاخره نسخه سه جلدی اشعارش روانه بازار کند چون همواره دغدغه فرهنگی دارد که بتواند به فرهنگ غنی مردم استان لرستان خود ارزشمندی را اضافه نماید.

در حوزه معیشت و زندگانی، آدمی پر کار و پر جنب و جواش است و کار پر رونق کشاورزی و باغداری  را از یکسو و احترام و عزت و خوش نامی ناشی از چهل سال کار مداوم از سوی دیگر باعث اعتماد به نفس و اقتداری به و خانواده ی او بخشیده است که در زندگی و مهمانوازی و ارتباط شان با دیگران صداقت و اعتمادی حکمفرماست که بی نهایت زیبا و ستودنی است.

محمدحسن قمی مردی 64 ساله ایست که چنان شادخو و شادمانه و سرحال به نظر می رسد که گویی تا کنون چیزی به اسم غم و غصه را تجربه نکرده است او لایه به لایه و تو در تو نیست و بسیار ساده و بیغل و غش است و آرام میخندد و مهربانی در صورت وی موج میزند و وقتی حرف میزند آرامش و نجابت در چشمان او حدقه میزند.

از مهمترین اشعار محمدحسن قمی میتوان به خاک پر مهر اشاره کرد که در ادامه به ان می پردازیم:

خاک کوچه های کدامین شهر را به سر کنم؟

و لباس سوگواری کدامین دوست از دست رفته را بر تن؟

دست مزن بر این زخم هزارگونه

من که مانند بلبل دل در گرو معشوق گذشته ام

و با این جراحت و زخم های هزار

چهره بسان بلبل همواره در اندیشه ی گل ام

ترنم قطرات شبنم بر گونه گل

همچون تلولوی زر و سیم

میماند که به بر طلا و جواهرات میدرخشد

با گردنی بلورین و غازگونه و اندامی

به سپیدی پرتو آفتاب صبحگاهی میمانی

که بر صخره های باران شسته می تابد و…

اشعار شعر نوی استاد محمدحسن قمی بسیار بر دل مخاطبان و ادیبان حوزه فرهنگ و هنر فارسی نشسته و طرفداران زیادی از اشعار زیبای استاد برای شروع و حسن ختام صحبت هایشان استفاده می نمایند.

https://cmartin50.yourweb.csuchico.edu/%d8%ba%db%8c%d8%b1%d9%87/%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d9%82%d9%85%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d8%b9%d8%b1-%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86/