اقتصادیکسب و کار جدید

آموزش شیت بندی در فتوشاپ

از شیت بندی معماری چه استفاده ای می شود؟

  • دانشجویان از شیت بندی برای ارائه طرحهای معماری به اساتید و همکارانشان استفاده می کنند.
  • حرفه ای ها با استفاده از شیت بندی طرح هایشان را به مشتریان، نمایشگاهها و انجمن ها ارائه می کنند.

شیت بندی می تواند باعث برنده شدن طرح معماری شما شود یا پروژه تان را به مرحله بعدی ارتقا بدهد. جهت اطلاعات بیشتر از دوره آموزش فتوشاپ کلیک کنید.

آموزش شیت بندی در فتوشاپ pdf | آموزش شیت بندی دستی | آموزش شیت بندی شهرسازی در فتوشاپ

شیت بندی با چه هدفی استفاده می شود؟

شیت بندی یکی از تکنیک های ارائه برای به نمایش گذاشتن طرح های معماری است. این روش راهی برای جذب مخاطب به سمت فرایند و روش های طراحی شماست و خلاصه و چشم اندازی کلی از پروژه شما ارائه می دهد. از طریق شیت بندی مخاطب با طرح شما ارتباط برقرار می کند و شما می توانید حس درون طرحتان را به او منتقل کنید. PHOTOSHOP چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال کلیک کنید.

هر پروژه موفقی یک مفهوم مرکزی و اصلی و یک “تصویر بزرگ ” دارد که به آن پروژه هدف می دهد. وقتی به پروژه تان نگاه می کنید باید بتوانید بفهمید که مفهوم بزرگ و اصلی آن چیست؟

توی ، آرشیکد رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون هیچ کلاسی، مدلسازی، رندرینگ و نورپرداری های خفنی که همه رو مبهوت می کنه تولید کن یا اصلا باهاش از بازار معماری پول در بیار

 

توی ، فتوشاپ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! با فتوشاپ کاری نیست نتونی انجام بدی. همه رو انگشت به دهان می کنی یا اصلا باهاش میتونی راحت پول در بیاری!

 

توی ، رویت معماری رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون کلاس، مدلینگ کن، شبیه سازیمعمار بی رویت مانند زنبور بی عسله! باهاش حسابی پول در بیار!

این مفهوم در کل پروژه شما نقشی اساسی دارد و شما را در مسیر اولویت بندی کار و تعیین جریان ایده هایتان راهنمایی می کند. هدف اولیه پروژه شما این است که این مفهوم اصلی را به بهترین شکل ممکن به اشتراک بگذارید.

چه چیزهایی باید در شیت گنجانده شود؟

اینکه چه المان هایی را در شیت بگذارید به خودتان بستگی دارد، مگر اینکه دستورالعمل خاصی به شما داده شود. در اینصورت باید مطابق همان دستورالعمل پیش بروید. موقع انتخاب المان ها به این فکر کنید که کدام عناصر ایده و منظور اصلی شما را بهتر منتقل می کنند و اگر کسی برای اولین بار پروژه شما را ببیند اول از همه چه چیزی را باید ببیند؟

موقع نوشتن متن پروژه، حتما یک مقدمه، خلاصه و همینطور سوابق اجرایی خودتان را درج کنید. علاوه بر این باید در قسمت هایی که لازم است توضیحات مختصری هم ارائه کنید.

برای المان های گرافیکی باید اصول اولیه یعنی ارتفاعات، پلان طبقات و بخش ها را در نظر بگیرید. می توانید این قسمت ها را با طرحهای سه بعدی، پرسپکتیو یا رندر نمایش بدهید. علاوه بر این می توانید بعضی از ویژگی های کلیدی طراحی تان که باعث منحصر به فرد شدنتان می شود را هم کنار این المانها بنویسید. فقط یادتان باشد المان هایی را انتخاب کنید که در راستای مفهوم و ایده پروژه شما هستند.

همچنین نکات زیر را هم مد نظر بگیرید:

  • اگر از نمای پرسپکتیو استفاده می کنید، نمایی را انتخاب کنید که بهترین جنبه های طراحی شما را نشان می دهد. این نما معمولا برجسته ترین نما در شیت شماست پس باید بهترین باشد.
  • شما باید حداقل دو نمای مرتفع متفاوت را در کارتان بگنجانید تا بیننده بتواند نمای بزرگ کار شما را درک کند.
  • از به کار بردن اسکچ ها در کارتان نترسید. شما می توانید طرح هایی که روند تبدیل یک ایده ساده به پروژه نهایی را نشان می دهند به کارتان اضافه کنید و دیدگاه و مراحل پیشرفت پروژه را به اشتراک بگذارید.

موقع اضافه کردن این المان ها به پروژه، حتما باید دقت کنید که همه آنها یک جهت باشند؛ مثلا اگر در یکی از عکسهایتان جهت شمال نشان داده شده، در بقیه عکسها هم جهت شمال باید به همان سمت باشد تا بیننده گیج نشود. علاوه بر این، تصاویر شما باید هم اندازه باشند، مگر اینکه عمدا از یک تصویر بزرگتر در جهت سلسله مراتب بصری استفاده شود.

یکی از جزئیات واضحی که ممکن است ناخواسته فراموشش کنید نام خودتان است. حتما مطمئن شوید که اسم شما در شیت ارائه تان درج شده باشد. اگر بیشتر از یک شیت دارید اسمتان را روی همه آنها بنویسید. معمولا نام را در گوشه سمت راست و پایین می نویسند ولی می توانید آن را در نوار عنوان هم بنویسید.

برای شیت بندی از چه برنامه هایی باید استفاده کرد؟

نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها برای ارائه طرح معماری خودتان استفاده کنید. بهتر است از نرم افزاری استفاده کنید که با آن آشنایی دارید، نه نرم افزاری که تازه می خواهید آن را یاد بگیرید، چون ممکن است در روند شیت بندی به مشکلاتی بر بخورید که باعث استرستان شوند.

شما می توانید فایل های اتوکد، فتوشاپ و ایلوستریتور را وارد نرم افزار InDesign کنید و از ویژگی های هر سه برنامه در این نرم افزار استفاده نمایید.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی