علمی و پزشکی

ارتودنسی چگونه باعث مرتب شدن دندان میشود؟

حرکت دندان در ارتودنسی

اگر می خواهید بدانید دندان ها در ارتودنسی چگونه حرکت می کنند و چگونه ارتودنسی دندان های شما را صاف می کند، این مقاله برای شما مناسب است. در این صفحه توضیحی در مورد حرکت ارتودنسی ارائه می دهیم و نشان می دهیم که چگونه دندان ها به صورت مرحله ای حرکت می کنند تا خود را تراز کنند.

چرا دندان ها حرکت می کنند و تغییر موقعیت می دهند؟

قبل از اینکه بخواهیم چیزی در مورد حرکت دندان در ارتودنسی بخوانیم، بهتر است در مورد ایده کلی حرکت طبیعی خود دندان از موقعیت آن صحبت کنیم. حرکت دندان ها و حرکت آن ها می تواند یک فرآیند طبیعی یا ناشی از عوامل خارجی باشد.

ابتدا می خواهیم نحوه حرکت طبیعی دندان ها را نشان دهیم و سپس عوامل غیرطبیعی حرکت دندان (اغلب کج شدن) و در نهایت حرکت عمدی آنها در ارتودنسی را توضیح دهیم.

دندان ها به طور طبیعی حرکت می کنند

دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن تغییر می کنند. اما از آنجایی که حرکات و حرکات آنها بسیار کم است، این حرکات را در نظر نمی گیریم. حرکت دندان ها با افزایش سن در اصطلاح دندانپزشکی حرکت مزیال نامیده می شود. در این حرکت دندان ها با گذشت زمان (و افزایش سن) به سمت جلوی دهان حرکت می کنند. این حرکت باعث می شود که دندان ها به سمت جلو حرکت کنند.

حرکت دندان ناشی از پوسیدگی مینای دندان است

افزایش سن تنها دلیل حرکت طبیعی دندان نیست و عوامل دیگری مانند پوسیدگی مینای دندان نیز می تواند باعث لق شدن و جابجایی دندان ها شود. به این ترتیب مینای دندان (که بخشی از ضخامت تاج دندان است) کاهش می یابد و دندان ها فضای بیشتری برای حرکت و تغییر موقعیت خود دارند. مینای دندان ممکن است در اثر مسواک زدن عمدی یا نخ دندان کشیدن یا ضربه، عدم رعایت بهداشت و مصرف مواد مضر آسیب ببیند.

حرکت دندان به دلیل پوسیدگی دندان

هنگامی که دندان ها پوسیده می شوند و این پوسیدگی در سطوح جانبی دندان ها (نزدیک ترین سطوح به دندان ها) ایجاد می شود، بین دندان ها فاصله ایجاد می کند. این فضا (ناشی از پوسیدگی دندان) می تواند فضای اضافی ایجاد کند و دندان های مجاور را به فضا منتقل کند.

حرکت دندان به دلیل کوچک بودن دندان ها

زمانی که یکی از فک ها بزرگ باشد یا دندان های روی فک کوچکتر از حد معمول باشد، فضای زیادی بین دندان ها وجود خواهد داشت. مانند مورد بالا، فضای بین دندان ها به دندان ها اجازه می دهد تا فضای بیشتری برای حرکت داشته باشند.

برای درک بهتر حرکت دندان ها در ارتودنسی ابتدا با آناتومی آن ها آشنا شوید

دندان های ما دارای دو قسمت تاج و ریشه هستند. تاج قسمتی از دندان است که از خط لثه قابل مشاهده است. و تنها چیزی که می توان دید دندان های ماست. قسمت بعدی ریشه دندان است که زیر خط لثه قرار دارد. ریشه دندان های ما توسط عصبی به نام رباط پریودنتال به استخوان فک متصل می شود. بافت پریودنتال دارای هزاران فیبر است که دندان ها را در جای خود نگه می دارد. آنها می توانند دندان ها را به استخوان فک متصل کنند.

اطراف ریشه دندان بافت استخوانی وجود دارد. اما همانطور که گفته شد ریشه دندان مستقیماً به استخوان چسبیده نیست. در عوض در نزدیکی ریشه، رباطی به نام رباط پریودنتال وجود دارد که از مواد یا الیاف خاصی ساخته شده است.

و در مورد استخوان فک که اطراف دندان ها را احاطه کرده است، خوب است بدانید که به قسمتی از استخوان فک که ریشه دندان به کمک رباط ها به استخوان متصل می شود، استخوان آلوئول می گویند. بافت استخوان آلوئول حاوی سلول هایی به نام استئوکلاست و استئوبلاست است که به ترتیب وظیفه تخریب و تشکیل بافت استخوانی را بر عهده دارند و به عبارتی در تشکیل استخوان نقش دارند. فقط داشتن این اطلاعات برای درک نحوه حرکت دندان ها در اورودی کافی است.

علت حرکت دندان در ارتودنسی چیست؟

براکت های ارتودنسی (که در زیر توضیح داده شده است) به سطح جلویی یا پشتی دندان ها متصل می شوند. سیم ارتودنسی بین این بازوها عبور داده می شود که با اعمال فشار روی دندان ها به حرکت در می آید. هنگامی که سیم در جای خود قرار می گیرد، نیروی حاصل از سیم به دست و از آنجا به تاج، گردن و سپس به ریشه دندان منتقل می شود. در نتیجه این نیروی ثابت، تغییراتی در ساختار استخوان و رباط پریودنتال ایجاد می شود که در نهایت باعث حرکت دندان می شود. مراحل این حرکت در زیر توضیح داده شده است.

حرکت دندان در ارتودنسی چگونه است؟

هنگام اعمال نیرو به دندان با سیم و براکت ارتودنسی، ابتدا در امتداد نوک دندان حرکت می کنیم. فیبرهای رباط پریودنتال سپس در همان سمت فشار فشرده می شوند و در طرف مقابل منبسط و کشیده می شوند. با ادامه فشار، بخشی از استخوان فک که در آن رباط پریودنتال فشرده می شود، دچار انحطاط بسیار جزئی و جزئی می شود تا رباط به حالت طبیعی خود بازگردد.

سلول های استئوکلاست در چنین شرایطی وظیفه تخریب بافت استخوانی را انجام می دهند. هنگامی که استخوان فشاری از بین می رود، دندان کمی حرکت می کند و رشته ها به حالت عادی باز می گردند. با این حال، در طرف دیگر دندان یک حفره کوچک پر از سلول های استئوبلاست است که مسئول تشکیل استخوان هستند. این فرآیند زمان بر است و هر بار که ارتودنتیست سیم ها و وسایل را تنظیم می کند، این چرخه تکرار می شود و هر چه این فرآیندها بیشتر طول بکشد، قیمت و هزینه ارتودنتیست بالاتر خواهد بود.

حرکت دندان ها در ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد

علاوه بر فشار وارده به وسایل و دندان ها، عواملی نیز در جابجایی و سرعت حرکت نقش دارند. به عنوان مثال میزان رشد فک بیمار، همکاری بیمار، سن، نوع تجهیزات مورد استفاده (ارتودنسی فلزی ثابت، بریس، کار و …) این عوامل هستند.

حرکت بیش از حد دندان مشکلی در ارتودنسی است

هنگامی که دندان ها در می آیند، حدود 72 ساعت طول می کشد تا استخوان در شروع حرکت خود تجزیه شود. پس از 90 روز، دندان موقعیت جدید خود را در اطراف خود بازسازی می کند. گام بعدی تعیین موقعیت جدید دندان ها است که برای آن حدود 10 ماه زمان نیاز داریم. بنابراین می توان گفت که حرکت دندان در ارتودنسی نباید با سرعت و برنامه ریزی غیرعادی انجام شود.

بریس ها چیست و چگونه دندان ها را به صورت متعامد حرکت می دهند؟

برای درک بهتر نحوه حرکت دندان ها در ارتودنسی، بهتر است با انواع دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک و نحوه تعامل و همکاری آنها برای اصلاح نامرتبی دندان ها آشنا شوید.

توضیح جنبه های مختلف ارتودنسی ثابت

برای ایجاد لبخندی زیبا برای شما از طریق ارتودنسی از دستگاه های مختلفی برای هماهنگی فک و دندان های شما استفاده می شود. مهمترین وسیله ارتودنسی بریس است. بریس ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که همه آنها با هم برای صاف کردن دندان ها کار می کنند. این ویژگی ها عبارتند از:

تعظیم می کند

رابطه، رشته

ارتودنسی تلی هارک

بریس های الاستیک و نوار چسب

براکت های ارتودنسی

براکت ها قطعات مربعی کوچکی هستند که از سرامیک یا فلز ساخته شده اند. متخصص ارتودنسی با استفاده از دانش و مهارت کافی در این زمینه، آنها را با استفاده از چسب (باندینگ ارتودنسی) مستقیماً به سطح جلو یا پشت دندان ها می چسباند. براکت ها وظیفه انتقال انرژی از آرچ وایر ارتودنسی به دندان ها و ریشه آن ها و در نهایت حرکت دندان ها را بر عهده دارند.

نوار ارتودنسی

باندها در ارتودنسی نقش بستن دندان ها را دارند. آنها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و به عنوان لنگر برای براکت ها عمل می کنند. معمولاً این باند دارای یک قلاب و لوله ارتودنسی در سمت گونه و یک دکمه در سمت زبان است. نوارها به دندان ها چسبانده می شوند تا مقاومت لازم را در برابر نیروهای زیاد ایجاد کنند.

I-سیم قوس ارتودنسی

آرچ وایرهای ارتودنسی عملاً وظیفه حرکت دندان در ارتودنسی را بر عهده دارند. آنها از آرچ وایر یا آرچ وایر ارتودنسی برای تحریک، فشار دادن و حرکت دندان ها به سمت هدف از پیش تعیین شده استفاده می کنند. آرچ وایر از شیارهای براکت ها عبور کرده و به دندان های مورد نظر نیرو وارد می کند.

کش و تسمه پلاستیکی

الاستیک ها یا باندهای ارتودنسی نوارهای پلاستیکی هستند که می توان آنها را به براکت های قلاب دار متصل کرد و بین دو براکت قرار داد. از این الاستیک ها یا الاستیک های ارتودنسی برای حرکت دادن دندان ها در جهات خاصی استفاده می شود. الاستیک های ارتودنسی در رنگ های مختلف موجود هستند و استفاده از آنها در طول درمان ارتودنسی رنگ نامیده می شود.

نظرات نهایی در مورد حرکت دندان در ارتودنسی

با استفاده از دانش یک متخصص ارتودنسی مجرب می توانید دندان های خود را به گونه ای حرکت دهید که در نهایت منجر به طرح لبخند زیبا شود. از طریق درمان ارتودنسی، حرکت دندان های شما به تدریج و در جهت صحیح تنظیم می شود. و از آنجایی که این فرآیند می تواند زمان بر باشد، صبور باشید و توصیه های متخصص خود را برای بهترین نتیجه دنبال کنید. پس از اتمام دوره ارتودنسی دندان و برداشتن وسایل از دهان، می توانید لبخندی یکدست و زیبا هدیه بگیرید.

برای ارتودنسی دندان در تهران میتوانید به متخصص ارتودنسی دندان در تهران مراجعه کنید.