عمومیکسب و کار جدید

روش برطرف کردن مشکل گیر کردن کاغذ در پرینتر

افرادی که از پرینتر ?️ استفاده می کنند، احتمالا با ارور Paper Jam و مشکل گیر کردن کاغذ آشنا هستند. در اینصورت باید به صورت دستی کاغذ را خارج کنید. اما گاهی با برداشتن کاغذ نیز مشکل رفع نمی شود. امروز در انزل وب می خواهیم روش های رفع مشکل گیر کردن کاغذ و ارور Paper Jam در پرینتر و اسکنر را به شما آموزش دهیم. تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

حل مشکل پیغام خطای Paper Jam در اسکنر و پرینتر

حتی اگر شما از پرینتر های حرفه ای هم استفاده کنید، یک کاغذ چروک شده می تواند عملکرد دستگاه شما را متوقف سازد. معمولا در هنگام گیر کردن کاغذ و مشاهده ارور Paper Jam، با برداشتن کاغذ مشکل رفع می شود اما گاهی ممکن است این ارور همچنان باقی بماند.

رفع مشکل Paper Jam در پرینتر جوهر افشار رومیزی

برای ابتدا پرینتر خود را خاموش کنید. صبر کنید تا چاپگر به طور کامل خاموش شود و سپس کابل برق را برای امنیت بیشتر جدا کنید.

کاور بالای دستگاه را باز کرده و کاغذ های گیر کرده را به صورت دستی خارج کنید. (از نیروی خیلی زیاد استفاده نکنید)

کاغذ ها را به آرامی بکشید و این کار را آهسته انجام دهید. قابل ذکر است برای برداشتن کاغذ هنگامی که قسمت کمی از آن بیرون است، می توانید از موچین کمک بگیرید. سعی کنید کاغذ پاره نشود.

کارتریج ها را جدا کنید. اگر کاغذ پاره شده وجود دارد، آن ها را خارج کنید.

سینی خروجی را نیز بررسی کنید. کاغذ ها را جدا کنید تا مطمئن شوید در این قسمت کاغذی گیر نکرده است.

اگر چاپگر هنوز عملکردی ندارد، باید پنل های مختلف دستگاه را جدا کنید. برای این کار از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

هدر ها را تمیز کنید و هر جایی خورده کاغذ و گرد و خاک و.. دیدید، آن را تمیز کنید.

مجدد دستگاه را منتاژ کنید. اگر هنوز مشکل رفع نشده است، باید با تکنیسین تعمیر متخصص تماس بگیرید.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش کامل ۸ روش و پرینت نگرفتن در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ را هم مطالعه نمایید.

علت گیر کردن کاغذ در پرینتر، حل مشکل Paper Jam در پرینتر لیزری رو میزی

پرینتر را خاموش کنید. صبر کنید تا دستگاه به طور کامل خاموش شود. سپس کابل برق را نیز جدا کنید. همچنین درپوش اصلی را نیز باز کنید.

حدود ۳۰ دقیقه یا بیشتر صبر کنید تا دستگاه خنک شود. فیوزر های دستگاه (در پرینتر لیزری) به شدت داغ می شوند و تماس با آن ها خطرناک است.

پس از اینکه دستگاه خنک شد، کاغذ را بیرون بکشید. اگر کاغذی نمی بینید، کارتریج را بیرون بکشید. برای جلوگیری از پارگی کاغذ، آن را به آرامی بیرون بکشید. (از زور استفاده نکنید، اگر کاغذ گیر کرد، به مرحله بعد بروید.) همچنین اگر نمی توانید به کاغذ برسید، از موچین استفاده کنید.

غلتک ها را بررسی کنید. اگر آن ها می چرخند، آن ها را بچرخانید و کاغذ های گیر کرده را آزاد کنید. همچنین می توانید این قطعه را نیز خارج کنید. برای آزاد کردن غلطک، پین را فشار دهید. (دفترچه راهنما را مطالعه کنید.)

قطعات بیشتری را خارج کرده و بررسی و سرویس کنید. مجدد دستگاه را منتاژ کنید. اگر مشکل رفع نشده است، باید با یک تکنیسین تعمیر پرینتر تماس بگیرید.

رفع خطای Jam in Cartridge Area در پرینتر اداری

اکثر پرینتر های اداری، یک دکمه برای رفع مشکل  دارند. شما باید آن دکمه را پیدا کرده و فشار دهید.

اگر مشکل رفع نشده است، پرینتر را خاموش کنید. چند لحظه صبر کرده و مجدد آن را روشن کنید. برخی از مشکلات با ریستارت کردن پرینتر رفع می شوند.

به صفحه نمایش پرینتر نگاه کنید. اغلب دستگاه ها محل گیر کردن کاغذ را نشان می دهند. دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

کاغذ های اضافی را بردارید. گاهی اوقات کاغذ بیش از حد و یا خیلی کم در سینی، به عنوان مشکل گیر کردن شناسایی می شود. مقدار پیشنهادی سازنده را قرار داده و مشکل را تست کنید.

دستگاه را کاملا خاموش کنید و از برق جدا کنید. سینی های کاغذ را جدا کرده و پنل های دسترسی را باز کنید. همه قسمت ها را چک کنید تا کاغذ گیر کرده را پیدا کنید. همه قسمت ها (داخل کشو و..) را کاملا بررسی کنید. توجه داشته باشید که دستگاه حتما خاموش باشد.

چاپگر را خاموش کرده و بگذارید ۳۰ دقیقه خنک بشود. برای امنیت بیشتر آن را از برق جدا کنید.

سپس داخل دستگاه، کاغذ گیرکرده را پیدا کرده و به آرامی آن را بردارید. پاره شدن کاغذ می تواند مشکل را بیشتر کند. از زور استفاده نکنید.

پس از در آوردن کاغذ از دستگاه پرینتر داخل دستگاه را به طور کامل تمیز کنید.

مجدد چاپگر را روشن کنید. قل از روشن کردن، تمام سینی ها و پنل ها را ببندید. منتظر بمانید دستگاه به طور کامل راه اندازی شود.

حال مشکل را تست کنید.

اگر مشکل نکشیدن کاغذ در چاپگر رفع نشد با تکنیسین تعمیرات تماس بگیرید.

همینطور برای رفع مشکل اسکنر هم مطالعه مطلب ۶ روش رفع و عدم شناسایی اسکنر در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

رفع ارور Paper Jam بدون گیر کردن کاغذ

پرینتر را خاموش کرده و از برق جدا کنید. کاور دستگاه را باز کنید. اگر پرینتر لیزری است، ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خنک شود.

غلطک های خوراک (غلطک های پلاستیکی که کاغذ را وارد دستگاه می کنند) را پیدا کنید و و مطمئن شوید سالم باشند. در صورت آسیب دیدن باید تعویض شوند.

هنچنین بررسی کنید که چیزی در بین غلطک ها گیر نکرده باشد.

یک پارچه تمیز و مایع تمیز کننده آماده کنید. گرد و غبار و آلودگی روی غلطک و.. را تمیز کنید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن پرینتر های لیزری، از ماسک استفاده کنید زیرا ذرات تونر می تواند ریه ها را تحریک کند. همچنین می توانید از مواد تمیز کننده مخصوص نیز استفاده کنید. برای تمیز کردن فضا های باریک می توانید از نخ دندان هم استفاده کنید. همینطور صفحه شیشه اسکنر را فراموش نکنید. صفحه شیشه ای را هم به خوبی تمیز کنید.

همچنین سایر قسمت های دستگاه را چک کنید. توصیه می کنیم، از دفترچه راهنما کمک بگیرید و در صورت عدم آشنایی کامل با دستگاه، سرویس کردن را به عهده تکنیسین ها بسپارید.

در پایان اگر این مشکل شما رفع شد اما با مشکل خط انداختن و.. در پرینتر مواجه شدید، مطالعه مطلب ۷ روش ، سیاه زدن ، گیر کردن کاغذ و.. دستگاه کپی را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راه های رفع مشکل گیر کردن کاغذ و ارور Paper Jam در اسکنر و پرینتر را به شما آموزش دادیم. اگر نکته دیگری برای علت نکشیدن کاغذ توسط چاپگر را می دانید که در این مطلب به آن اشاره نشده است، آن را به همراه سایر نظرات و پیشنهادات در زمینه ارور Paper Jam را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

یک مشکل رایج در بین کاربران انواع چاپگرها وسیله محسوب میشود. در بسیاری از موارد این مشکل بخاطر نوع و جنس ایجاد میشود و ارتباطی با دستگاه چاپگر ندارد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر کاغذ به دفعات و به صورت ادامه دار در پرینتر گیر کند، دیگر به کاغذ مرتبط نیست. در این مواقع باید سایر قسمت های پرینتر بررسی شود تا مشکل سخت افزاری موجود در دستگاه تشخیص داده شود. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد ، روش رفع و راه های پیشگیری از آن صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علت گیر کردن کاغذ داخل پرینتر چیست؟

عوامل مختلفی در گیر کردن کاغذ در چاپگر موثر هستند. این عوامل گاهی به آسانی برطرف میشوند و شما می توانید با درآوردن کاغذ مشکل دستگاه را برطرف کنید. اما گاهی مشکل جدی برای ایجاد میشود که نتیجه آن گیر کردن کاغذ در پرینتر است. برای برطرف کردن این مشکل حتما باید به تعمیرکاران متخصص تعمیر پرینتر مراجعه کرد. در ادامه به مهم ترین علت هایی که باعث گیر کردن کاغذ داخل پرینتر میشوند، اشاره کرده ایم.

نوع کاغذ مورد استفاده در پرینتر

اولین دلیلی که هنگام گیر کردن کاغذ داخل پرینتر باید بررسی کنید، نوع کاغذی است که در دستگاه قرار داده اید. برخی از کاغذها کیفیت مطلوبی ندارند. به همین دلیل با کوچک ترین حرکت ناهماهنگ در چاپگر گیر میکنند. هنگام چاپ دو رو با پرینتر معمولی یا استفاده از کاغذهای دسته دوم نیز باید دقت بسیاری داشته باشید. چرا که وجود چروک یا پارگی در کاغذ احتمال گیر کردن آن داخل پرینتر را تا حد زیادی افزایش میدهد.

غلطک های پرینتر

اگر کاغذها مشکلی ندارند، باید به سراغ بررسی دیگر عوامل پرینتر بروید. سلامت کاغذ کش یا غلطک های موجود در پرینتر نیز باید سالم باشند تا کاغذها به شکل صحیح حرکت کنند. عدم حرکت درست کاغذ کش ها باعث میشود کاغذ به خوبی در پرینتر حرکت نکند، چروک شود یا در دستگاه گیر کند.

فیوزینگ پرینتر

فیوزینگ پرینتر از دیگر قطعاتی است که میتواند در گیر کردن کاغذ داخل پرینتر نقش داشته باشد. تونر در قسمت فیوزینگ ذوب میشود و روی کاغذ چاپ میشود. بنابراین کاغذ در این قسمت نیز باید حرکت کند. در صورتی که غلطک های فیوزینگ مشکل داشته باشند، کاغذ در این قسمت گیر میکند.

علت گیر کردن کاغذ در دفعات زیاد

اگر به صورت مداوم کاغذ در دستگاه شما گیر میکند، ممکن است مشکل جدی تری وجود داشته باشد. در این صورت بهتر است برای بررسی قطعات مانند کاغذ کش و پیکاپ رولر، غلتک، چرخ دنده ها و برد دستگاه به واحد تعمیر پرینتر در محل مراجعه کنید تا با بررسی دقیق مشکل آن حل شود.

چگونه مشکل گیر کردن کاغذ داخل پرینتر را برطرف کنیم؟

زمانی که کاغذ در پرینتر گیر کرده است، باید آن را به آرامی از داخل پرینتر بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که باید این کار را با ظرافت و دقت تمام انجام دهید. وگرنه ممکن است بخشی از آن پاره شود و برای خارج کردن آن به تعمیرات تخصصی نیاز باشد.

کاغذ ممکن است در هر جایی از مسیر در داخل پرینتر گیر کند. اگر در ابتدای ورودی پرینتر گیر کرده باشد که به راحتی میتوانید با دو دست خود و به آرامی آن را بیرون بکشید. ولی اگر کاغذ در محدوده ی کارتریج تونر گیر کرده باشد، باید ابتدا درب کارتریج را باز کنید. پس از خارج کردن کارتریج میتوانید هر کاغذی را که در این محدوده گیر کرده است، بیرون بیاورید.

معمولا کاربران میتوانند کاغذ گیر کرده را از پرینتر خارج کنند. اما در برخی موارد قطعه ای از آن در پرینتر باقی میماند. به همین دلیل احتمال نیاز به تعمیرات تخصصی وجود خواهد داشت. در قسمت بعدی در مورد مراحل حل مشکل گیر کردن کاغذ داخل پرینتر توضیحاتی را ارائه داده ایم.

مراحل بیرون آوردن کاغذ از داخل پرینتر

زمانی که کاغذ در داخل پرینتر گیر میکند، دستگاه از طریق چراغ چشمک زن کاربر را متوجه این مشکل میکند. شما برای اینکه بتوانید کاغذی را که در داخل پرینتر گیر کرده است بیرون بیاورید مراحل زیر را انجام دهید.

چگونه کاغذ گیر کرده در چاپگر brother را در بیاوریم | گير كردن كاغذ در چاپگر hp 1320 | گير كردن كاغذ در چاپگر hp 2035

مرحله اول) خاموش کردن و باز کردن درهای پرینتر

پیش از انجام هر اقدام دیگری برای حل مشکل گیر کردن کاغذ داخل پرینتر، پرینتر را خاموش کنید. اگر پرینتر به تازگی در حال کار بوده است، باید تا خنک شدن قسمت فیوزینگ و تونر صبر کنید.

تمام درهای دستگاه را باز کنید. اگر مشخص است که کاغذ کجا گیر کرده، نیازی به باز کردن تمام درب ها نیست. فقط دربی که در خارج کردن کاغذ به شما کمک میکند را باز کنید.

مرحله دوم) بیرون کشیدن کاغذ

با دقت فراوان کاغذ را از داخل دستگاه بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که کاغذ را نباید به سمت عقب بکشید. آن را از مسیر خروجی بیرون بیاورید. کاغذ را دو دستی بگیرید و به آرامی فشار وارد کنید. این روش بهترین راهکار برای رفع گیر کردن کاغذ داخل پرینتر است. اگر کاغذ با این روش خارج نمیشود، دست نگه دارید و تعمیرکار خبر کنید.

مرحله سوم) بستن درها و ریست کردن دستگاه

در صورتی که موفق به خارج کردن کاغذ شدید، پیش از روشن کردن دوباره  دستگاه، از بسته بودن درها مطمئن شوید.

زمانی که مراحل بالا انجام شد و مشکل دستگاه برطرف شد، دستگاه را ریست کنید تا آماده به کار می شود. اگر چراغ چشمک زن پرینتر همچنان روشن است، احتمال دارد تکه های کاغذ در آن جا مانده باشد. پس دوباره بررسی کنید. ولی اگر از خارج شدن کاغذ اطمینان دارید،  پرینتر را به مدت یک دقیقه از برق بکشید. سپس دوباره آن را روشن کنید.

برای جلوگیری از گیر کردن کاغذ داخل پرینتر چه باید کرد؟

برای اینکه از گیر کردن کاغذ داخل پرینتر جلوگیری کنید، می توانید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم.

سخن آخر

بنابر آنچه در این مقاله گفته شد، شما میتوانید با یک بررسی دقیق علت گیر کردن کاغذ داخل پرینتر را پیدا کنید. برخی از این مشکلات نیازی به تعمیر تخصصی ندارند و کاربران میتوانند آن ها را حل کنند. همچنین راهکار خارج کردن کاغذ را نیز به شما آموزش دادیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر و تعمیر پرینترهای hp در این زمینه میتوانید با متخصصین مجموعه ما یعنی تماس بگیرید.