عمومیکسب و کار جدید

نحوه جدا سازی درست و اصولی دریچه کانال کولر

چگونه دریچه کانال کولر را جدا کنیم؟ شاید این سوالی باشد که در یوتیوب به جستجو و مشاهده ویدئو آن پرداخته باشید. کانال‌های کولر، مجراها یا لوله‌هایی هستند که معمولاً بخشی از یک سیستم تهویه را تشکیل می‌دهند و برای انتقال هوا به سرتاسر ساختمان استفاده می‌شوند. نمونه‌ای از یک کانال ساده ابتدایی، دودکش شومینه است که برای انتقال دود به بیرون استفاده می‌شود و لوله‌های سختی که برای انتقال آب یا گاز مورد استفاده قرار خواهندگرفت، جزو کانال کشی طبقه‌بندی نمی‌شوند.

طراحی کانال شامل برنامه ریزی (طراحی)، اندازه، بهینه‌سازی و طراحی جزئیات است و به دلیل اهمیت آن در کاربرد کلی ساختمان و نیاز به ادغام مسیرهای مجرای پیچیده با سایر عناصر طراحی کلی، باید یکی از اولین مواردی باشد که در هنگام طراحی ساختمان جدید مورد توجه قرار گیرد.

چگونه دریچه کانال کولر را جدا کنیم؟

با بلندتر شدن ساختمان‌های آپارتمانی و بزرگ‌تر شدن ظرفیت‌های اقامتی آن‌ها، تهویه مناسب همچنان یک چالش مداوم است؛ به همین دلیل، مالکان و مستاجران در تلاش هستند تا بازده انرژی بیشتری داشته باشند و این نیز چالش‌های منحصر به فردی را برای دستیابی به تهویه مناسب ایجاد می‌کند. ساختمان‌های آپارتمانی همیشه با خطر انتقال هوا از یک واحد به واحد دیگر روبرو هستند، بنابراین هوای کهنه دائماً بازیافت می‌شود. همچنین به خاطر وجود هوای بیرون با جریان آلاینده‌ها، امکان به خطر انداختن کیفیت هوای داخل خانه وجود دارد.

بنابراین، مهم است که بدانید سیستم‌های تهویه در ساختمان‌های آپارتمانی چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانید از این دانش برای کاهش هوای بی کیفیت و بوهای غیرعادی یا مزاحم استفاده کنید.

اما گاهی اوقات، نیاز پیدا می‌کنید که درچه کانال کولر را جدا کنید که در ادامه به صورت گام به گام آن را توضیح خواهیم داد.

ابتدا باید کولر را خاموش کنید تا از خطرات احتمالی در امان بمانید.

در مرحله بعدی، یک پارچه کهنه ترجیحا مرطوب را روی زمین بگذارید تا گرد و خاک جمع شده پشت دریچه هنگام باز شدن روی پارچه بریزد.

در ادامه باید به کمک پیچ گوشتی، پیچ‌های دریچه را جداسازی کرده و لازم است در حین باز کردن آن، یک دست را روی دریچه بگذارید تا از افتادن آن جلوگیری کنید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که داشتن یک سیستم تهویه خوب، نیازمند استفاده از تجهیزات باکیفیت است؛ به همین دلیل در خرید دریچه، کانال و… نیز نهایت دقت را به خرج دهید.

چیدمان تهویه در ساختمان‌های آپارتمانی

سیستم‌های تهویه در ساختمان‌های آپارتمانی معمولاً به 3 روش اصلی تنظیم می‌شوند: تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی و تهویه هیبریدی.

تهویه طبیعی

تهویه طبیعی شامل باز کردن پنجره‌ها و درها به واحد آپارتمان شما می‌شود که باعث خواهدشد تا هوای کهنه به بیرون جریان یابد و هوای تازه بیرون وارد شود. فراموش نکنید درها و پنجره‌های ضعیف نیز می‌توانند منجر به تهویه طبیعی با نفوذ هوای بیرون از فضاهای غیر تنگ گردد.

تهویه طبیعی اساساً بدون هزینه است و هوای تازه به راحتی در خانه تامین می‌شود و هیچ روش نگهداری طولانی برای این فرآیند وجود ندارد. نقطه ضعف تهویه طبیعی این است که هوای کنترل شده با آب و هوا از واحدهای آپارتمانی خارج می‌شود و رطوبت تنظیم نخواهدشد. همچنین اگر هوای بیرون کهنه یا آلوده باشد، می‌تواند منجر به ناراحتی در آپارتمان شود.

تهویه مکانیکی

تهویه مکانیکی شامل استفاده از فن‌ها و مجاری برای کنترل جریان هوای بیرون به داخل ساختمان است. جریان هوای تحت کنترل آب و هوا در داخل خانه نیز توسط سیستم‌های تهویه مکانیکی تنظیم می‌شود و سیستم HVAC آپارتمان شما شامل یک چارچوب تهویه مکانیکی است.

تهویه مکانیکی با کنترل رطوبت و جریان هوای بیرون، کیفیت هوای داخل را بهبود می‌بخشد و اگر به درستی استفاده شوند، می‌توانند به دستیابی به بهره وری انرژی نیز کمک کنند. چالش‌های تهویه مکانیکی شامل افزایش هزینه‌ها و مشکلات رطوبت هوا می‌باشد.

تهویه هیبریدی

تهویه هیبریدی ترکیبی از هر دو سیستم تهویه طبیعی و مکانیکی است و ورودی‌های هوای تازه برای اجازه دادن هوا به داخل ساختمان استفاده می‌شود. فن فشار هوا را افزایش می‌دهد و آن را به بقیه قسمت‌های ساختمان می‌رساند و سپس از فن‌های خروجی در سقف برای بیرون راندن هوای قدیمی و کهنه به بیرون ساختمان استفاده خواهدشد. سیستم‌های هیبریدی می‌توانند کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود بخشند و همچنین بروز آلرژن‌ها را کاهش داده و فشار هوای داخل ساختمان را بهتر حفظ کنند.

نحوه تمیز کردن دریچه کولر

پس از اینکه دریچه هوا را جدا کردید، مراحل زیر را جهت تمیز کردن دریچه، انجام دهید:

از یک وان حمام یا سینک حاوی آب داغ و پودر رخت شویی، برای خیس کردن درپوش های هواکش استفاده کنید. دریچه را داخل وان و یا سینک حاوی آب داغ و مواد صد عفونی کننده به مدت  دقیقه قرار دهید و سپس با استفاده از ابر آن را تمیز کنید و با آب سرد بشویید.

اگر از جاروبرقی برای تمیز کردت دریچه کولر استفاده می کنید، دهانه جاروبرقی را درست در بین پره های دریچه قرار دهید و گرد و غبار، خاک، کاغذ و سایر ذرات را تا آنجا که ممکن است جمع کنید

چرا باید کانال کولر را تعمیر و تعویض کرد؟

یکی از معضلات کانال‌های کولر که باعث نشتی آن‌ها می‌شود این است که افراد تصور می‌کنند کانال‌ها نیازی به تعویض یا تعمیر ندارند و به دلیل اینکه برخی از آن‌ها مخصوصا کانال های تو کار که پنهان هستند نیازی به توجه ندارند. در این کانال‌ها گرد و غبار به شدت تجمع پیدا می‌کنند و همین امر منجر به پوسیدگی و زنگ زدگی خواهد شد که  عدم توجه و تعمیر آن باعث بروز نشتی یا درز میشود و هزینه‌های زیادی را به همراه دارد.

یکی از مهمترین دلایل و اهمیت تعمیر کانال کولر افزایش بازدهی کولر است، همانطور که عنوان شد وجود هرگونه درز و نشتی باعث از بین رفتن انرژی می‌شود و از بین بردن این نشتی‌ها بازدهی کولر را افزایش میدهد.

علاوه بر بازدهی افزایش انرژی و از دیگر دلایل اهمیت تعمیر نشتی کانال کولر وجود گرد و خاک و مواد حساسیت‌زا در این کانال‌ها  است که باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود، چنانچه بتوانید با استفاده از انواع درزگیر این مسائل را برطرف کنید هوای سالم و تمیز از کولر به صورت مستقیم وارد دریچه‌ها و محیط می‌شود. یکی از مهمترین نکاتی که برای داشتن هوای سالم باید مورد توجه قرار بگیرد استفاده از دریچه کولر آبی جدید است که باعث جلوگیری از ورود آلودگی‌ها و گردوغبار و پرت به محیط خواهد شد

عواقب تهویه نامناسب

تهویه نامناسب یک ساختمان آپارتمانی می‌تواند مستاجران را در معرض هوای مرطوب، آلاینده‌ها و آلرژن‌ها قرار دهد که این موضوع می‌تواند اقامت در آپارتمان شما را ناسالم کند. به همین دلیل، حتی اگر یک دریچه کانال کولر یا دریچه زیر فن کویل خراب دارید هم باید آن را تعویض کنید. علاوه بر این، ساختمان‌های آپارتمانی اغلب مستاجرینی با سنین، مشاغل و پیشینه‌های مختلف دارند و فعالیت‌هایی مانند پخت و پز، دوش گرفتن و سیگار کشیدن می‌تواند بوهای ناخواسته را از یک واحد به خانه دیگران وارد کند.

تهویه ضعیف در آپارتمان‌ها نیز به دلیل کانال‌های هوا است که برای مدت طولانی تمیز نشده‌اند. به همین دلیل، آلاینده‌هایی مانند گریس و کثیفی مجرای هوا را مسدود کرده و جریان هوا را کاهش می‌دهند.

جنس کانال کولر از چیست؟

کانال‌ها را می‌توان از طیف وسیعی از مواد ساخت:

فولاد ملایم گالوانیزه: گالوانیزه رایج ترین ماده مورد استفاده است؛ زیرا پوشش روی از تشکیل زنگ زدگی جلوگیری می‌کند.

آلومینیوم: سبک وزن بوده و سریع نصب می‌شود و شکل‌های سفارشی را می‌توان به راحتی مطابق با طراحی خاص ساخت.

پانل‌های فوم پلی اورتان و فنولیک: این پانل‌ها با روکش‌های آلومینیومی در هر دو طرف تولید می‌شوند.

فایبرگلاس: عایق حرارتی داخلی را فراهم می‌کند و صدا توسط سطح داخلی جذب می‌شود.

کانال‌های فلکس: این کانال‌ها معمولاً از پلاستیک انعطاف‌پذیر روی سیم پیچ فلزی ساخته می‌شوند.

چیدمان کانال کشی ممکن است بسیار پیچیده باشد و شامل تعدادی مجرای تامین و برگشت بوده که به تمام قسمت‌های ساختمان منشعب می‌شود. معمولاً مجرای تهویه گرمایشی و تهویه مطبوع (HVAC) از میان حفره‌های بالای سقف معلق عبور می‌کند و هوا را از فضاهای اشغالی زیر از طریق توری‌های دیفیوزر تامین و استخراج خواهدکرد. همچنین هوا ممکن است توسط فن‌ها یا دستگاه‌های هواساز از طریق کانال‌ها کشیده یا دمیده شود.

اندازه کانال بر اساس رابطه بین حجم هوا، اندازه، سرعت هوا و مقاومت محاسبه می‌شود و الزامات برای تامین هوای داخل ساختمان‌ها در قسمت F مقررات ساختمانی تهویه بیان شده است.

سایر اجزایی که می‌توانند در سیستم‌های کانال کشی گنجانده شوند عبارتند از:

جعبه‌های توزیع برای تغییر مسیر جریان هوا در صورت لزوم.

دمپرهای کنترل صدا که امکان تنظیم جریان هوا را فراهم می‌کنند و ممکن است دستی یا خودکار باشند.

دمپرهای دود و آتش که در آن کانال از بین محفظه‌های آتش عبور می‌کند.

پره‌های چرخشی در جاهایی که تغییر جهت دارند و با هدایت هوا به کاهش تلاطم کمک می‌کنند.

نقاط دسترسی برای تمیز کردن و نگهداری