محصولات سپاهان باتری در تنوع بالا با کیفیتهای زیاد و آمپراژهای متفاوت عرضه میشوند. اوربیتال، سویو، بارکاس، پاورایکس، برجیس، سیوولکس، یاشا و اورانوس انواع محصولات این شرکت هستند که ۵۰ تا ۲۱۰ آمپراژ را پشتیبانی کرده و استانداردهای GIS و DIN را پوشش میدهند. توانایی استارت سریع در هوای سرد، درصد کم دشارژ خود به خودی، عایق الکتریکی با طول عمر و راندمان زیاد، خوردگی کم اتصالات و استفاده از فیلتر ضد انفجار از مهمترین ویژگیهای محصولات باتری سپاهان است.
باتریها از لحاظ آمپر با هم تفاوتهایی دارند؛ آمپر یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بخشهای یک باتری است. خودروی شما برای اینکه بتواند درست کار کند، نیازمند به باتری با درجه آمپر مناسب است. اگر از باتریهایی که آمپر مناسبی ندارند استفاده کنید، به خودرو خود آسیب میزنید و بعد از مدتی ممکن است زیر بار هزینه زیادی بروید. اگر آمپرها را دستهبندی کنیم، میتوانیم آنها را در دو دسته شرکتی یا همان فابریک و دسته دیگر پیشنهادی قرار دهیم.
شرکتها هنگامی که خودرویی را میسازند، آمپرهای فابریک میاندازند که مناسب با خودرو شما است، اما در برخی از خودروها داشتن آمپرهایی بالا یا پایینتر از حد استاندارد، مشکلی ندارد و حتی بهتر از قبل نیز کار میکند. در جدول زیر برای شما انواع خودروها را به نمایش گذاشتهایم و همینطور آمپر شرکتی و پیشنهادی را برای شما شرح دادهایم :
از جمله عواملی که موجب تسریع تخریب باتری خودرو میشود:
- شارژ عمیق، گرما و لرزش است که سبب تشکیل رسوب نیز میشود. البته سولفاته شدن باتری از مهمترین عوامل تخریب باتری است.
- اگر باتری بیش از ۶ ماه انبار شود، سولفات سرب سبب سخت و چگال شدن صفحات میشود و سبب از کار افتادن باتری و کاهش توانایی شارژ شدن آن خواهد شد. شرایط نامناسب آبوهوایی و هوای گرم میانگین طول عمر باتری را کاهش میدهد و به نصف میرساند.
- استارت زدن بیجا (Slow Cranking) خصوصاً در هوای سرد از روشهای تشخیص باتری خراب توسط دارندگان خودرو است.
روشهای افزایش طول عمر باتری خودرو
برای نگهداری پیشگیرانه از باتری باید کارهایی از جمله بررسی سطح الکترولیت، اطمینان از محکم بودن سر باتریها، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و بررسی تسمه دینام انجام شود. به منظور پیشگیری و افزایش طول عمر باتری باید به بررسی سطح الکترولیت پرداخت و از محکم بودن سر باتریها اطمینان حاصل کرد. همچنین تمیز کردن سطوح خورده شده از قطب و سر باتری و بررسی تسمه دینام از روشهای با اهمیتی هستند.
باید یکبار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در فصل گرما چنین اقدامات پیشگیرانهای انجام شود. در صورت پایین بودن سطح الکترولیت در باتریهای غیرسیلد، باتری را از آب مقطر پر کنید تا به سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (۲ میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) برسد اما در فصول گرم سال بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید.
روش استارت زدن با اتصال باتری خودرو به باتری کمکی
برای روشن کردن پیشرانهی خودروی از کار افتاده در هوای سرد، باید از کابل تقویتکنندهی مناسب و با کیفیت خوب با شماره سیم ۴ تا ۶ استفاده کرد. باید بدانید هرچه قطر سیم بزرگتر باشد، بهتر است. استارت زدن به خودروی خراب توسط باتری سالم خودروی دیگر با پیشرانهی روشن، از آسیب زدن به هر دو خودرو جلوگیری میکند. دقت داشته باشید که نگذارید گیرههای کابل تقویتکننده با هم تماس پیدا کنند و از تماس گیرهی مثبت با بدنهی خودرو یا بدنهی پیشرانه جلوگیری کنید.
گرم شدن بیش از حد یا داغ شدن باتری شرایط بسیار خطرناکی را ایجاد میکند که به غیر از مشکلات جدی در سیستم برقی، ممکن است به خطرات جانی برای سرنشینان و سایر افراد نزدیک به خودرو نیز تبدیل شود. باوجود اینکه احتمال وارد شدن صدمه بیشتری به باتری در روزهای گرم و فصل تابستان وجود دارد، اما علت اصلی این مشکل ممکن است در هرفصلی رخ دهد و باعث گرم شدن باتری شود. البته در فصول سرد سال شاید از لحاظ ظاهری این مشکل چندان مشاهده نشود، اما ساختار باتری را به شدت تحت تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی میشود. به همین خاطر است که بررسی شرایط ظاهری باتری حتی در فصول سرد و غیر گرم سال نیز ضروری است. این بررسی باید با ذکر این نکته انجام شود که هیچ تغییری در ابعاد باتری رخ نداده باشد، هیچ برآمدگی یا تورمی در سطوح مختلف باتری به علت افزایش گرما ایجاد نشده باشد و همچنین بوی نامطبوع شبیه به تخممرغ تاریخ مصرف گذشته از باتری خارج نشود. در صورت استشمام چنین بویی لازم است حتما اقدام به انجام بررسیهایی کنید در ادامه متن به آنها اشاره شده است.
بیشتر بخوانید:خرید باتری ماشین
علت داغ شدن باتری ماشین
علت اصلی ایجاد چنین مشکلی را میتوان در شارژ بیش از حد باتری توسط دینام دانست که علت اصلی این موضوع را میتوان به عدم کنترل ولتاژی دانست که از دینام راهی باتری میشود. این ولتاژ توسط قطعهای به نام رگولاتور یا تنظیم کننده کنترل میشود. اما اگر این قطعه رگولاتور مشکل فنی پیدا کند و در جریان تحویل داده شده به باتری تاثیر خود را وارد نکند، در نهایت به باتری فشار زیادی وارد میشود. این افزایش درنهایت منجر به تبدیل فاز مایع الکترولیت از حالت مایع به گاز شده و در نهایت این گاز به صورت بخار باتری ماشین به محیط خارجی سلولها فشار وارد کرده و باعث ارسال اسید سولفوریک در تمام جهات میشود. این روند نه تنها کل محیط داخلی باتری را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه ممکن است اثر مخربی روی سایر اجزایی که بخار سولفوریک اسید روی آنها پاشیده میشود داشته باشد. بنابراین اگر روزی به دنبال علت بیرون زدن اسید باتری در هنگام بررسی ظاهری آن بودید، میتوانید امکان وقوع چنین شرایط را محتمل بدانید.
در زمان گرم شدن باتری خودرو چه نکاتی را باید رعایت کنیم.
بدترین شرایطی که ممکن است در گرم شدن باتری آن را تجربه کنید، خارج شدن بخار اسید از کنارههای کاپوت است که چیزی شبیه به جوش آوردن مایع خنک کننده موتور یا کولنت را مشاهده خواهید کرد. اولین نکته در چنین شرایط این است که به سرعت خودرو را خاموش کنید تا عملیات شارژ باتری متوقف شود. بعد از این مرحله لازم است باتری را برای ۲۴ ساعت استراحت خارج از خودرو آماده کنید. این مراحل از خارج کردن باتری شروع میشود که برای انجام آن لازم است حتما از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید تا اسید با چشمان شما هیچ تماسی نداشته باشد. اولین اقدام جدا کردن کابل منفی از ترمینال منفی باتری به وسیله آچار و با احتیاط کامل است. پیش از خارج کردن باتری در انواع قدیمی باتری که مجهز به درپوش هستند، لازم است سطح مایع الکترولیت بررسی شود و در صورت لزوم با مقداری آب مقطر سطح این مایع را بالا ببرید. البته در حال حاضر اکثر باتریهای موجود در بازار از نوع سیلد یا MF هستند چنین درپوشهایی محروم است و نیازی به انجام این مرحله نیست. در مرحله بعد لازم است علت وقوع این مشکل را بررسی کنید. همانطور که آوردیم در اکثر موارد قطعه تنظیم کننده خروجی دینام یا رگولاتور علت اصلی وقوع چنین حالتی است. برای این کار لازم است تسمه مارپیچ متصل به دینام را رها کرده و این قطعه را از محل خود باز کنید و برای بررسی شرایط دینام آن را به یک تعمیرگاه ببرید. در صورت خرابی دینام اقدام به تعمیر یا تعویض آن کرده و سپس مجدد آن را در محل مناسب خود نسب و شرایط عملکرد آن را بررسی کنید. همچنین ممکن است مشکل از خود قطعه رگولاتور یا تنظیم کننده باشد که حتما لازم است این قطعه نیز از خودرو جدا شده و اقدام به بررسی شرایط فنی آن در عمل کنید.
نگهداری از باتری ماشین
بدون هیچ شکی باتری خودرو نیازمند به بررسی و نگهداری است تا در چنین شرایط خطرناکی دچار نشود. حقیقت این است که خرابیهای داخلی باتری را نیز میتوان یکی از علتهای خاص در ایجاد چنین مشکلی دانست. این درحالی است که با نگهداری صحیح از باتری حتی عمر این قطعه افزایش هم پیدا میکند. در نگهداری از این قطعه لازم است عوامل ایجاد خرابی در این قطعه کنترل و بازرسی شود. از جمله این عوامل میتوان به ضربه و لرزش اشاره کرد که باعث ایجاد رسوبهای عجیبی در سطح داخلی و خارجی این قطعه میشود. برای جلوگیری از این عامل میتوان در باتریهای اسیدی قدیمی اقدام به بررسی سطح الکترولیت و اطمینان از محکم بودن درهای باتری کنید. همچنین سطوح ترمینال یا سرباتریها نیز لازم است در شرایط تمیزی قرار داشته باشد و هیچ خوردگی روی این قطبها ایجاد نشده باشد.
علت داغ شدن باتری اتمی ماشین
برخی از افراد تصور میکنند که باتریهای اتمی یا سیلد امکان داغ شدن و ایجاد مشکلات این چنینی را ندارند، این درحالی است که در مورد تمام انواع باتریهای قابل شارژ این موضوع مطرح است که حتما باید ولتاژ شارژ باتری در حدی باشد که به باتری فشار مضاعف وارد نشود. در غیر این صورت تمام باتریها، چه اسیدی، چه اتمی و حتی لیتیومی با مشکل افزایش دما روبهرو خواهند شد.
بست باتری ماشین
علت داغ شدن بست باتری ماشین
بست، ترمینال، پایه یا سرباتریها بخشهایی هستند که ارتباط بین وسایل برقی و باتری را فراهم میکنند و در صورت ایجاد مشکلاتی همچون شارژ بیش از حد و اتصال کوتاه یا سایر مشکلات مشابه این بخش از باتری نیز با مشکل افزایش دما موجه میشود. بنابراین علت داغ شدن سرباتری ماشین را میتوان مشابه با سایر مشکلات افزایش دما باتری دانست، ضمن اینکه اتصال کوتاه بین دو سر این قطعه نیز از عوامل مشابه هستند. در صورت شل بودن سرباتری خودرو نیز ممکن است مشکلات همچون جرقه زدن پیش بیایید، پس لازم است اقدام به بررسی شرایط این اتصال کنید.
خالی شدن اسدی باتری
درصورتی که در شرایط جوش آمدن مایع الکترولیت باتری را به حالت خود رها کنید، تمام حجم این مایع از بین رفته و عملکرد باتری به طور کامل متوقف میشود. در چنین شرایط باز هم اولین اقدام خاموش کردن خودرو و سپس در صورت امکان شارژ کردن مایع الکترولیت است. درنظر داشته باشید که با ادامه چنین روندی میتوان انتظار داشته باشید که شاهد منفجر شدن باتری ماشین باشید. برای جلوگیری از چنین شرایطی میتوانید به بررسی نشانههای ضعیف شدن باتری خودرو بپردازید. همچنین در شرایطی که احساس داغ شدن دینام ماشین را داشتید، ممکن است این مشکل ایجاد شده باشد.
نکات مهم در افزایش عمر باتری ماشین
برای اطمینان از شرایط عملکرد صحیح باتری چند مورد ذیل را هر شش ماه یکبار، یعنی یکبار پیش از شروع فصل گرم و یکبار پیش از آغاز فصل سرد سال انجام دهید.
شارژ کردن بیش از حد باتری به طور حتما از طول عمر این قطعه میکاهد جلوگیری از این شرایط در هنگام شارژ مستقیم یا شارژ با دینام از مهمترین موارد قابل بررسی است.
گرم شدن باتری به هرصورتی را میتواند مهمترین عامل برای خرابی آن دانست.
در فصول سرد سال نیز در برخی مناطق باتری با شرایط مواجه میشود که در ساختار داخلی با مشکل مواجه میشود، لازم است در چنین شرایط به باتری فشار وارد نشود و همچنین در محلی پارک انجام شود که کمی به دمای متعادل نزدیکتر باشد.
تغییر حالت و اعمال ضربه در حین حرکت از عوامل کاهش طول عمر باتری است.
زمان استارت زدن را به حداقل ممکن کاهش دهید.
هرگز اجازه ندهید که باتری به طور کامل تخلیه شود.
افزایش رطوبت در محل فعالیت باتری نیز باعث اکسیده شدن و آسیب به صفحات باتری میشود، از چنین شرایطی نیز پرهیز کنید.
شما چه مورد دیگری را میتوانید اضافه کنید؟
جهت استعلام خرید باتری دولتی و قیمت باتری نیرو گستران با ما تماس بگیرید