عمومیکسب و کار جدید

آموزش شستشوی فرش گل برجسته در منزل

شستشوی فرش گل برجسته در خانه چگونه انجام میشود؟ بررسی نکات مهم

فرش‌ها از جمله لوازم اساسی و کاربردی در دکوراسیون و تزئین منازل هستند و پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که امروزه انواع مختلفی از آنها از نظر نوع بافت، طرح و نقش، الیاف، ابعاد و اندازه و… در دسترس باشند. فرش‌های گل برجسته از جمله زیباترین فرش‌هایی هستند که می‌توانند جذابیت ویژه‌ای به فضای داخلی منازل بدهند. در حقیقت فرش‌های گل برجسته از فرش‌های ماشینی هستند که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند اما همانند سایر فرش‌ها بعد از مدتی آلودگی‌های مختلف را جذب کرده و نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد.

در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستشوی فرش گل برجسته ، ویژگی‌ها و خصوصیات آن خواهیم پرداخت. البته استفاده از خدمات قالیشویی نسیم شهر به شما کمک می‌کند که دیگر به این موارد نیازی نداشته و احتمال آسیب به فرش‌هایتان را به حداق برسانید.

بهترین قالیشویی در نسیم شهر | شستشوی فرش گل برجسته | شماره قالیشویی در نسیم شهر

فرش گل برجسته چیست و چه ترکیبی دارد؟

فرش‌های گل برجسته در اصل نوعی از فرش‌های ماشینی هستند که معمولاً از دو نخ آکریلیک و هایبالک بافته می‌شوند و به علت داشتن سطح ناهموار و زیبای خود می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. تنها چند کشور محدود در تولید فرش‌های گل برجسته فعالیت دارند که کشور ایران یکی از آنها است. این فرش‌ها معمولاً از شانه و تراکم بالایی برخوردار هستند و به دلیل ظرافت و ریزبافی خاصی که دارند از قیمت بیشتری نسبت به سایر فرش‌های ماشینی برخوردارند. روش‌های شستشوی فرش طرح برجسته به دلیل بافت و طراحی ویژه‌ای که دارد نیازمند دقت و توجه بالایی است چرا که معمولاً در قسمت‌های غیربرجسته آلودگی‌های بیشتری جذب می‌کند. به صورت کلی این فرش‌ها برای مکان‌های کم ترافیک و کم تردد انتخاب مناسبی است و توصیه می‌شود در محیط‌های پرتردد استفاده نشود.

ویژگی‌های فرش با طرح برجسته

در حقیقت فرش‌های طرح برجسته با همان دستگاه‌هایی بافته می‌شود که سایر فرش‌های ماشینی بافته می‌شوند که تفاوت اصلی آنها با سایر فرش‌ها نخ خاب به کار رفته است. همانطور که گفته شد، در این فرش‌ها از دو نخ خاب خاص به نام آکریلیک و هایبالک هیت ست استفاده می‌شود. زمانی که این دو نخ در فرش استفاده می‌شوند به واسطه ویژگی‌هایی که دارند در مرحله پرداخت باعث ایجاد پستی و بلندی در فرش می‌شوند.

این فرش‌ها همچنین از نظر چله‌کشی با سایر فرش‌ها متفاوت هستند و از وزن و ضخامت کمتری برخوردار هستند. از نظر طرح و نقش نیز این فرش‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون مدرن و سنتی داشته باشند و می‌توانند به شکل سه‌بعدی نیز بافته شوند.

آیا در شستشوی فرش گل برجسته امکان آسیب وجود دارد؟

در حقیقت در زمان شستشوی انواع فرش‌ها امکان آسیب وجود خواهد داشت و فرش‌های گل برجسته نیز از این قاعده خارج نبوده و حتی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، امکان آسیب‌پذیری بالاتری وجود دارد. انتخاب مواد شوینده نامناسب، استفاده از ابزارهای نامناسب، شستن فرش توسط افراد مبتدی و بی‌مهارت و… می‌توانند باعث آسیب دیدن فرش‌های گل برجسته شوند. به همین دلیل بهترین روش برای شستن این فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی همانند قالیشویی واوان است که از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن و مواد شوینده معتبر برخوردارند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم از خدمات قالیشویی بانو استفاده کنید.

طریقه شستشوی فرش گل برجسته

  • همانطور که گفته شد برای شستشوی فرش گل برجسته ماشینی به دقت و توجه زیادی نیاز است؛ چرا که از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. به صورت کلی شستن این فرش‌ها در خانه توصیه نمی‌شود؛ اما اگر افراد قصد داشته باشند این کار را انجام بدهند در مرحله اول باید به‌خوبی با استفاده از جاروبرقی فرش را کاملاً تمیز کنند. به شکلی که هیچ‌گونه گردوغبار و آلودگی بر روی آن باقی نگذارند.
  • در مرحله دوم باید یک ماده شوینده مناسب انتخاب شود و قبل از استفاده از آن بر روی قسمتی از فرش تست شود؛ چرا که بعضی از مواد شوینده باعث تغییر رنگ فرش و آسیب دیدن آن می‌شوند. (به طور کلی، استفاده از مواد شیمیایی مانند شامپو فرش، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد شود. به همین دلیل و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات این چنینی،‌ ما را در وبلاگ خود بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید.)
  • در مرحله سوم فرش باید بر روی یک سطح کاملاً صاف پهن شود چرا که این فرش‌ها ضخامت کمی دارند و به‌راحتی آسیب می‌بینند. سپس عملیات خیس کردن و شستشوی فرش انجام می‌شود و برای این کار باید از فرچه‌ها، برس‌ها و لوازم مناسب استفاده کرد. بعد از شستشوی کامل فرش باید کامل آبکشی شود و سپس فرش در یک محیط مناسب پهن شود تا کاملاً خشک شود. البته باید توجه داشت که نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند باعث آسیب و تغییر رنگ فرش شود.

مواد شوینده مورد نیاز برای شستشوی فرش برجسته

خوشبختانه امروزه برای شستشوی انواع فرش‌های ماشینی و دستباف ، مواد شوینده مخصوصی در دسترس است و می‌توان با استفاده از آنها آلودگی‌های مختلف سطح فرش را تمیز کرد. می‌توان گفت بهترین ماده شوینده برای شستشوی فرش ماشینی گل برجسته شامپوفرش است. شامپوفرش‌ها با قدرت اسیدی و بازی متفاوتی وجود داشته همین موضوع میزان اهمیت انتخاب شامپوی مناسب را افزایش داده است. ماده شوینده دیگری که برای تمیز کردن فرش‌های گل برجسته استفاده می‌شود، وایتکس است که قدرت تمیزکنندگی و بالایی دارد؛ اما استفاده نادرست از آن نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن و کاهش طول عمر فرش شود.

      در کنار شامپوفرش و وایتکس میتوان از مواد خانگی مختلفی همچون جوششیرین و سرکه، نمک، پراکسید هیدروژن، مایع ظرفشویی و برای تمیز کردن و شستن فرشهای گل برجسته استفاده کرد.

همانطور که گفتیم، یکی از خطرناک‌ترین مواد برای شستشوی فرش، وایتکس است که در زمان استفاده از آن، باید موارد متفاوتی را مدنظر قرار داد.

نکات مهم بعد از شستشوی فرش گل برجسته

همان‌گونه که قبل از شستشوی فرش برجسته باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه کرد، بعد از شستشوی آن نیز لازم است که نکات مختلفی را مورد توجه قرار داد. اولین نکته مهمی که بعد از شستشوی فرش باید به آن توجه داشته باشید، نحوه خشک کردن است. در ادامه برخی از این موارد را عنوان کرده‌ایم:

  •       فرش باید به صورت کامل خشک شود؛ زیرا رطوبت می‌تواند باعث آسیب دیدن فرش شود. در نتیجه اگر فرش به درستی خشک شود، طول عمر بیشتری خواهد داشت.
  •       بعد از خشک کردن کامل فرش، حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن نیز اهمیت بالایی دارد؛ خصوصاً اگر در شرکت‌های قالیشویی شسته شده باشند.
  •       بعد از اتمام شستشو و خشک شدن فرش، حتماً باید توسط جاروبرقی دوباره تمیز شود و هرگونه گردوغبار موجود در سطح آن از بین برود. بهتر است که فرش‌ها بعد از شستشو زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرند؛ چرا که ممکن است نور خورشید باعث آسیب دیدن آن شود.

چگونه فرش را براق کنیم؟

براق بودن فرش به شکل تاثیرگذاری باعث زیبایی و جذابیت دوچندان آن می‌شود. فرش ماشینی برجسته نیز به سبب ساختار خاصی که دارد، با براق شدن، جذاب‌تر نیز می‌شود. برای براق کردن فرش‌های گل برجسته، می‌توان از مواد و روش‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  •       جاروبرقی کشیدن مستمر فرش
  •       لکه‌برداری فرش
  •       استفاده از برس
  •       استفاده از جوش‌شیرین، سرکه نشاسته ذرت، نمک
  •       استفاده از بخارشویی
  •       استفاده از وایتکس و…

استفاده از هرکدام از این مواد و روش‌ها شرایط ویژه‌ای دارند و حتماً باید دقت و توجه بالایی داشت در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن فرش‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

سخن پایانی

فرش گل برجسته از جمله مدرن‌ترین و زیباترین فرش‌های ماشینی است که با استفاده نخ‌های خاب متفاوتی از آکریلیک و هایبالک ساخته شده و تفاوت‌های ویژه‌ای با سایر فرش‌های ماشینی دارد. بهترین روش برای شستشوی فرش گل برجسته ، استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است و لازم است حتماً به نکات متعددی در شستن، خشک کردن و استفاده از آنها توجه شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ما استفاده کنید. شماره قالیشویی بنفشه را می توانید در سایت ما مشاهده کنید.