راهکارهای نوین درمان سفیدک هلو برای جلوگیری از تکرار بیماری

هیچ باغدار حرفه‌ای و مجربی وجود ندارد که دغدغه از بین بردن آفات و بیماری‌های رایج در میان درختان خود را نداشته باشد و همواره باغداران عزیزی که بازار فروش محصولات و کسب سود برایشان اهمیت دارد، دغدغه پیشگیری، کنترل و در نهایت مبارزه با آفات و بیماری‌های رایج میان درختان میوه را دارند.

بهترین قارچ کش سفیدک پودری | بهترین قارچ کش سفیدک پودری شلیل | تقویم سمپاشی هلو و شلیل

یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در میان درختان هلو، بیماری سفیدک هلو است که درگیری درختان با این بیماری با افت شدید سطح کمی و کیفی محصولات و همچنین متحمل شدن خسارات بسیار به باغدار، مساوی خواهد بود؛ لذا امروزه مقابله با این بیماری مهم‌ترین دغدغه افرادی است که به پرورش درختان هلو می‌پردازند اما باید بدانیم که از چه روشی باید استفاده کنیم و در واقع کدام روش موثرتر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود؟

بیماری سفیدک هلو چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

برای آگاهی و فراگرفتن بهترین شیوه مبارزاتی با بیماری سفیدک هلو مطلوب است از عامل ایجاد بیماری اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم موثرترین شیوه را انتخاب کنیم به گونه‌ای که دیگر هیچگاه شاهد بروز این بیماری در میان درختان هلو باغ نباشیم؛ پس قدم اول کسب آگاهی درباره عامل بیماری‌زا به منظور جلوگیری از سفیدک نهال هلو است.

عامل این بیماری نوعی قارچ است که با نام علمی Sphaerotheca pannosa var. Persica شهرت یافته است و به دلیل این که در ابتدا سبب ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای بر روی برگ درختان هلو می‌شود و سپس به حالت بافت نمدی در می‌آید با این نام شهرت یافته است. پس از درگیری درختان با این عامل قارچی بر سطح میوه و یا شاخه‌ها لکه‌های دایره‌ای سفید یا قرمزی ایجاد خواهد شد که سبب توقف رشد قسمت‌های لکه‌دار خواهد شد و این عامل افت شدید بازار پسندی محصولات را در پی خواهد داشت.

راهکارهای نوین مبارزه با بیماری

شاید تنها گزینه‌ای که برای مبارزه با این بیماری به ذهنتان می‌رسد، سمپاشی درختان هلو با استفاده از سموم سازگار است اما شیوه‌های مدرن و بسیار موثری برای درمان این بیماری یافت شده که علاوه بر درمان کامل درختان، از درگیری و شیوع مجدد درختان با این عامل بیماری زا نیز ممانعت به عمل می‌آورد و این راهکارها به سه دسته‌ی مهم و جامع تقسیم بندی می‌شوند:

  • راهکارهای بیولوژیکی
  • راهکارهای زراعی
  • راهکارهای مکانیکی

هر سه راهکار گفته شده بسیار مدرن، کم هزینه و زودبازده هستند و به صورت تضمینی از بازگشت بیماری جلوگیری خواهند نمود.

در راهکار بیولوژیکی بیماری سفیدک هلو از برخی از انواع قارچ‌های هیپرپارازیت همچون گونه‌ی Cicinobolus cesatii  استفاده می‌کنند تا در اقلیم‌های مرطوب قارچ عامل بیماری را پارازیته کنند و از این طریق به صورت کاملا موثر به از بین بردن و یا کاهش عامل بیماری کمک خواهند نمود.

در راهکار بعدی که راهکار زراعی نام دارد، از شیوه‌های مدرن در زراعت و باغداری استفاده می‌کنند و تلاش بر این است که همواره از هرس سالیانه و اصولی درختان هلو غافل نباشند و علاوه بر آن میزان حاصلخیری خاک منطقه را نیز حفظ نمایند و توصیه می‌شود که در هنگام خرید نهال هلو با توجه به نظر کارشناسان نهالستان پالیز نهال از ارقام نهال هلو سالم و مقاوم خرید کنید تا همواره درختانی سالم و پربازده داشته باشید.

بهترین قارچ کش سفیدک پودری | بهترین قارچ کش سفیدک پودری شلیل | تقویم سمپاشی هلو و شلیل

سومین و آخرین راهکار، راهکار مکانیکی است که در این روش با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری همچون آبیاری قطره‌ای و استفادل از آب سرد و گرم در کنترل میزان رطوبت خاک و تهویه مناسب تلاش می‌شود و در روشی دیگر نیز با کمک کارشناسان و افراد متخصص غشای نمدی قارچ را از بین خواهند برد تا به نابودی بیماری سفیدک هلو سرعت ببخشند‌.

استفاده از سموم شیمیای برای درمان قطعی سفیدک هلو

اگر از شیوه سمپاشی برای از بین بردن سفیدک هلو درختان هلو نیز استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که در طی سه الی هفت مرحله باید سمپاشی انجام شود تا بیماری کاملا ریشه کن شود و هرگز امکان تکرار آن نیز وجود نداشته باشد، همچنین توصیه می‌شود که از دینوكاپ و سولفور در اولین مرحله سمپاشی که مهم‌ترین مرحله است در اواخر فصل بهار زمان ریزش گلبرگ‌ها و تشکیل میوه استفاده کنید و مراحل بعدی را به فاصله ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار مجددا با همین فرمول تکرار کنید تا اثر بخش باشد.

نتیجه گیری

امروزه با توجه به پیشرفت علم در حیطه کشاورزی روش‌ها و راهکارهای بسیار جدیدی و مدرنی برای مقابله با انواع آفات و بیماری های رایج در میان درختان هسته‌دار همچون درختان هلو به وجود آمده است که علاوه بر افزایش سرعت عمل باغدار در از بین بردن این نوع بیماری‌ها بر افزایش مصونیت درختان هلو نیز افزوده خواهد شد و شما عزیزان در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید سلامت درختان خود را بازگردانید و از بازدهی درختان هلو سود خوبی به دست آورید.

 

بهترین قارچ کش سفیدک پودری | بهترین قارچ کش سفیدک پودری شلیل | تقویم سمپاشی هلو و شلیل

در هنگام خرید نهال هلو باید دقت و توجه بسیاری به قیمت نهال هلو موجود در نهالستان نیز داشته باشید؛ چرا که ارقام نهال هلو ارزان قیمت ممکن است سالم و عاری از بیماری و آفت نباشند و ناچارا برای کسب سود با این قیمت در معرض فروش قرار گرفته‌اند، پس با نهایت آگاهی و دقت در این زمینه قدم بگذارید تا تجربه خوبی از خرید نهال هلو داشته باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008