بهترین واکس برای مبل چرمی

کاناپه ها و مبل های چرمی مصنوعی با کسری از هزینه می توانند ظاهر چرم گران قیمت را فراهم کنند، اما برای مراقبت از آن ها باید به شیوه متفاوتی از چرم طبیعی عمل کرد در انتهای مطلب در مورد نگهداری مبل شنی هم صحبت خواهیم کرد. چرم پلاستیکی از مواد پلاستیکی مثل پلی وینیل کلراید یا پی وی سی تولید می شوند. بنابراین برخی از مواد شیمیایی و پاک کننده ها ممکن است به این چرم آسیب وارد کنند. برای نگهداری مبل چرم مصنوعی باید از روش ها و مواد مناسب استفاده کرد تا بهترین حالت و ظاهر آن ها حفظ گردد.

مبل

جلوگیری از ترک خوردن و واکس مبل چرم

همیشه بهترین درمان پیشگیری است.توصیه میکنیم به موارد زیر عمل کنید تا با خشکی و ترک بر روی مبل چرمی مواجه نشوید:

  • مبل چرمی را دور از تابش مستقیم آفتاب نگهدارید.
  • در نزدیکی منابع حرارت زا مانند شوفاژ و بخاری نگذارید.
  • مبل های چرمی را در محل های بسیار خشک قرار ندهید.
  • به طور منظم از نرم کننده و واکس مخصوص چرم،جهت آبرسانی و حفظ رطوبت آن استفاده کنید.

بررسی شدت ترک ها قبل از تعمیر مبل چرمی ترک خورده

اصولا ترک های مبل چرمی دائمی هستند.زیرا الیاف چرم آسیب دیده و پاره شده است.اما خبر خوب این است که بسیاری از این ترک ها به راحتی ترمیم میشوند.و گاهی این ترمیم بسیار راحت و سریع اتفاق میفتد.این کار با استفاده از نرم کننده و واکس مخصوص چرم صورت میگیرد که برای تقویت الیاف چرم استفاده میشود.اگر ترک هایی روی سطح چرم مشاهده کردید با یک بررسی سریع مشخص میشود که آنها سطحی یا عمیق هستند.تعمیر مبل چرم ترک خورده با شدت زیاد کمی دشوارتر است اما با استفاده از تکنیک های پر کردن چرم(فیلر زدن)رنگ آمیزی و آب رسانی میتوان آنها را بازیابی کرد.

اهمیت تمیز کردن مبل چرمی

مبل چرم سفید و رنگی هم مانند هر وسیله دیگر در خانه هر چند مدت یک بار باید تمیز شوند.برخی مشکلات در میان صاحبان مبل چرم شایع تر از موارد دیگر است.بیشتر از هرچیزی آنها به دنبال روش تمیز کردن مبل چرم سفید،پاک کردن خودکار از روی مبل چرم و برق انداختن مبل چرمی هستند.

نحوه ی تمیز کردن مبل چرمی

برای تمیز کردن مبل رنگ روشن چرم یا چرم سفید و پاک کردن لکه های تیره روی آن میتوانید از محلول تشکیل شده از آبلیمو،خمیر یا عصاره ی تار تار استفاده کنید.لکه ها را با خمیر به دست امده بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه روی آن بماند.در نهایت آن را با یک پارچه مرطوب به آرامی خشک کنید.به جای این محلول میتوانید از مخلوط آب و سرکه و کمی روغن زیتون نیز برای تمیز کردن مبل چرم استفاده کنید.در صورتی که روی مبل چرم سفید شما لکه چربی افتاده باشد به جای اسپری تمیز کننده مبل میتوانید از لکه بر مبل خانگی مثل جوش شیرین برای تمیز کردن مبل چرم استفاده کنید.به این صورت که کمی جوش شیرین روی محل مدنظر بریزید و بعد از چند ساعت آن را با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید.

از آب برای تمیز کردن استفاده نکنید

برای تمیز کردن چرم نباید از آب استفاده کنید.آب دشمن چرم است و چرم را تغیر رنگ داده و آن را خراب میکند.بنابراین اگر آب روی مبل چرم ریخته شده سریعا با تکه ای پارچه آن را پاک کنید و نگذارید آب روی سطح مبل چرم باقی بماند.مبل چرم مانند مبل پارچه ای نیست که بتوان آن را شست بنابراین قید شست و شو با آب را بزنید.

پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی

پاک‌کننده مناسب برای پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی باتوجه به نوع چرم و رنگ آن متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی الکل و سایر محصولات مشابه آن مانند لاک پاک کن، عطر و اسپری مو در تمیز کردن جوهر و پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی مناسب است.نکته مهم این است که برخی از چرم‌ها در اثر استفاده از این مواد تغییر رنگ می‌دهند. به‌همین دلیل ابتدا باید مقداری از ماده موردنظر را روی قسمتی کوچکی از مبلمان چرم که در معرض دید نیست با پنبه بمالید. در صورتی که رنگ آن نرفت، از آن برای پاک كردن خودكار از روی مبل چرمی استفاده کنید.

برق انداختن مبل چرم

برق انداختن مبل چرم یک مرحله مهم در تمیز کردن و نگهداری مبل چرم است.این مرحله ساده عمر مبل شما را تا حد قابل توجهی بالا میبرد و به جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم هم کمک میکند.باید توجه داشته باشید که برخی از مدل های واکس مبل چرم مصنوعی و طبیعی خاصیت تمیز کنندگی هم دارند و برخی تنها برای برق انداختن مبل چرمی به کار میروند.هنگام استفاده از واکس مبل چرم مصنوعی یا اسپری تمیز کننده مبل چرم دستمال میکروفایبر را به آنها آغشته کرده و مواد را مستقیم روی مبل چرمتان نریزید.دستمال را نیز به صورت دورانی حرکت دهید و کار تمیز کردن مبل را از بالای مبل شروع کنید.

اشتباهات رایج در تمیز کردن مبل چرم

هیچوقت از آب (به میزان زیاد)، صابون، حلال‌ها و … برای تمیز کردن مبل چرم استفاده نکنید. اگر می‌خواهید مبلمان چرم خود را با شوینده‌های صنعتی تمیز کنید، بهتر است از واکس مبل چرم مصنوعی و واکس مخصوص مبل چرم استفاده کنید. چون شستشوی مبل چرم با تمیز کردن مبل پارچه ای یا تمیز کردن مبل مخمل متفاوت است.

از محلول آب و صابون برای برای تميز كردن مبل چرم سفيد یا تیره نیز استفاده نکنید؛ استفاده از چنین محلولی در طولانی مدت به چرم آسیب میزند و باعث ایجاد ترک و شکستگی در سطح آن می‌شود.

تحت هیچ شرایطی از تمیزکننده‌های قوی مانند آمونیاک نیز برای تمیز کردن مبل چرم یا پاک كردن لكه خودكار از روی مبل چرم سفید استفاده نکنید. این مواد رنگ چرم را می‌برند.

مبل

نگهداری مبل چرم

رعایت اصول نگهداری مبل چرم طبیعی و به‌طور کلی نگهداری مبل چرم نه تنها دوام مبلمان شما را بالا می‌برد، بلکه زیبایی آن را نیز افزایش خواهد داد. مهمترین نکات نگهداری مبلمان شرح را در ادامه می‌بینید:

پیش از خریداری مبل چرم توصیه می‌شود چرم باکیفیت را بشناسید. چرم‌هایی با رنگ تیره و رنگ یکنواخت جنس بهتر و نرم‌تری دارند. در مقابل، چرم‌هایی که رنگ یکدستی ندارند و دانه‌ها و لکه‌‌های روشن روی آنها وجود دارد، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

به‌طور مرتب گوشه‌های مبل و زیر کوسن‌ها را به‌آرامی جاروبرقی بکشید. گرد و غبار روی مبل را نیز با یک دستمال نخی خشک یا یک حوله تمیز پاک کنید. برای شستن کوسن مبل هم همین کار را انجام دهید علاوه بر آن کوسن‌ها را نیز هر چند مدت یکبار برگردانید تا روی آنها چروک نیفتد و به جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم کمک شود.

برای نگهداری مبل چرم به نحوی موثر، هر زمان که نوشیدنی یا ماده‌ای خوراکی روی مبل چرم ریخت، سریعا آن را (بدون بیشتر پخش کردن) پاک کنید تا چیزی به داخل مبل نفوذ نکرده و کارتان در مراحل بعدی ساده‌تر شود.

عدم قرار دادن مبلمان در معرض گرما و نور خورشید

یکی از مهم ترین مواردی که موجب حفظ لطافت و انعطاف پذیری مبل چرم مصنوعی می شود، وجود تهویه مطبوع و دمای مناسب محیط است. چنانچه مبل چرم مصنوعی را در گنار منبع گرمایش و یا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید، بسیار سریع تر از آنچه که فکرش را می کنید دچار ترک خوردگی و خشک شدن خواهد کرد. بنابراین نکته ی مهم در نگهداری از مبلمان چرم مصنوعی، می باشد. دور بودن مبل های چرمی از شومینه، شوفاژ و عدم قرار دادن مبلمان در زیر نور مستقیم خورشید در کنار پنجره می تواند موجب افزایش طول عمر مفید آن شود.

شارژ کردن فوم و ابر داخل مبلمان

یکی از مواردی که در مورد مبلمان چرمی بسیار به چشم می خورد، خالی شدن و فرورفتگی بخش هایی از آن است که افراد به طور مداوم روی آن می نشینند و یا بدان تکیه می دهند. خالی شدن این بخش ها می تواند موجب بالا رفتن حساسیت چرم و نازک شدن و پارگی آن شود. بنابراین به طور پیوسته نسبت به پر کردن محتویات داخل مبلمان چرم مصنوعی دقت ویژه داشته باشید.

گردگیری مداوم مبلمان

گرد و غبار از جمله مهم ترین عواملی هستند که به ظاهر و سطح چرم مصنوعی آسیب وارد می کنند. چنانچه نسبت به این گرد و غبار بی توجه باشید، چرم مصنوعی به مرور خشک شده و دچار ترک خوردگی و پارگی می شود. بهتر است به طور هفتگی جهت گردگیری مبلمان چرمی اقدام نمایید و این کار را با استفاده از یک پارچه خشک پنبه ای و یا پارچه ای نم دار انجام دهید. دقت داشته باشید که میزان رطوبت پارچه بایستی بسیار کم باشد در غیر این صورت ممکن است آسب جدی به بافت چرم وارد شود.

استفاده از آب و شوینده های صابونی ممنوع!

استفاده از آب زیاد و صابون و حلال های شوینده جهت تمیز کردن مبلمان چرم مصنوعی می تواند در درازمدت موجب ترک خوردن و شکستگی چرم مصنوعی شود. چنانچه قصد دارید جهت چرم مصنوعی از حلال های صنعتی استفاده کنید بهتر است سراغ واکس مبل چرم مصنوعی بروید. همچنین استفاده از پاک کننده های قوی همچون آمونیاک و وایتکس می تواند موجب از بین رفتن رنگ چرم مصنوعی شود.

در صورت وجود لکه جوهر و یا لکه های قوی بر روی چرم مصنوعی می توان از کمی الکل رقیق استفاده کرد. دقت داشته باشید که پیش از استفاده از الکل برای از بین بردن لکه، مقداری پنبه را به آن آغشته کرده و آن را روی قسمتی از مبل که در معرض دید نیست تست کنید.

نگهداری از مبلمان چرم مصنوعی رنگ روشن

مبلمان رنگ روشن همیشه به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. همواره سعی داشته باشید تا خوراکی هایی همچون چای، قهوه و غذا را در محیط آشپزخانه و به دور از مبلمان صرف نمایید. به کودکان خود آموزش دهید تا با دست های لکه دار به سمت مبلمان نروند و چنانچه از حیوانات خانگی نگهداری می کنید حتی الامکان آن ها را از مبلمان دور نگاه دارید.

 چنانچه مبلمان دچار لکه شد در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام نمایید چرا که قدیمی شدن لکه ها می تواند مقاومت آن ها را در برابر پاک شدن افزایش دهد.

استفاده از روغن نارگیل

خشک شدن چرم مصنوعی، ترک خوردن و پوسته شدن آن از جمله مشکلات متعددی ست که در مورد استفاده از مبلمان چرم مصنوعی وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات بایستی به طور پیوسته به فکر تازه و نرم نگه داشتن سطح مبلمان باشید.

چنانچه می خواهید از مبلمان چرم مصنوعی در برابر ترک خوردگی محافظت کنید و درخشش آن را بازگردانید، روغن نارگیل انتخاب خوبی است. روغن نارگیل بهترین روغن برای چرم مصنوعی نیست، اما اگر از قبل مقداری از آن را در آشپزخانه خود داشته باشید، مناسب است. قبل از تصمیم به استفاده از روغن نارگیل روی مبلمان چرمی، برخی نکات مهم باید رعایت شود.

روغن نارگیل وقتی درجه حرارت زیر ۷۶ درجه باشد، سفت می شود. این مسئله هنگامی که می خواهید روغن را به  مبلمان چرم مصنوعی بمالید یک مشکل احتمالی ایجاد خواهد کرد، چرا که دمای اتاق شما قطعا از ۷۶ درجه سردتر است. بنابراین باید روغن را تا نقطه ذوب گرم کنید و اطمینان حاصل کنید که هنگام شروع به کار، روغن زیاد گرم نیست.

شما می توانید با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز روغن نارگیل را به آرامی روی سطح مبل چرم مصنوعی بکشید. دقت داشته باشید که تنها یک لایه نازک از روغن نارگیل برای استفاده روی سطح چرم کافی ست. دقت داشته باشید که روغن نارگیل چرم را به مرور زمان کمی تیره می کند. بنابراین توصیه می شود تنها در مورد مبلمان چرم مصنوعی مشکی و یا رنگ های تیره از این ماده استفاده کنید.