عمومیکسب و کار جدید

استفاده از ابزار URL inspection گوگل

آموزش ابزار جدید URL inspection سرچ کنسول گوگل

 یا به فارسی “بازرسی آدرس” به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بسیار خوبی درباره خصوصیات کلی یک آدرس را دریافت کنید. اطلاعاتی همانند زمان اخرین خزش Crawl ربات گوگل و همینطور درباره AMP بودن و یا نبودن non-amp و سایر گزارش ها همانند ایندکس بودن و یا نبودن یعنی آیا آن صفحه در نتایج گوگل است یا نیست (بررسی آخرین تاریخ ایندکس) و همینطور فچ کردن یک صفحه (یعنی فراخوانی ربات گوگل برای دیدن یک صفحه از سایت ما) و کلی اطلاعات و امکانات جالب دیگر.

یک بسیار قوی و پرکاربردی حداقل برای من بوده و دوستانی که همیشه از من میپرسن fetch as google جدید کجا است باید اشاره کنم که فچ از گوگل جدید در همین ابزار URL Inspection است و باید گزینه Request indexing بزنیم که در ادامه در همین مقاله تسمینو به آن میپردازیم.

معرفی ابزار جدید URL Inspection

URL Inspection یک ابزار جدید از سمت گوگل است که در سرچ کنسول نسخه جدید (نام قدیمی سرچ کنسول: وبمسترتولز ) چند روز پیش در به شکل رسمی توسط گوگل معرفی گردید. عبارت Inspection به معنای بازرسی کردن است به همین منظور می‌توان درک کرد که ابزار URL Inspection چه عملی را انجام می‌دهد. این ابزار جدید سرچ کنسول اطلاعاتی از ایندکس شدن یک صفحه ای که شما درج کرده باشید را نشان می‌دهد. اطلاعاتی نظیر اخرین خزش ربات گوگل، ، درباره ، و …

نحوه استفاده از ابزار URL Inspection

برای استفاده از ابزار URL Inspection باید ابتدا وارد Property مد نظر خود شوید (در اینجا Property نسخه ای از سایت است که در نتایج ایندکس شده است)، در بالای نوار سرچ کنسول نسخه جدید گوگل این امکان فراهم هست که در هر صفحه ای از این ابزار بودید بتوانید Property خود را مشخص کنید.

هنگام خرید رپورتاژ آگهی و درج آن به چند نکته توجه داشته باشید:

  • درج URL باید دقیقا در Property خود باشد در غیر این صورت اطلاعات لازمه را نشان نمی‌دهد. بنابراین به www و http بودن یا نبودن دامنه دقت کنید.
  • درج آدرس به شکل AMP و یا غیر AMP را گوگل می‌تواند تشخیص دهد و در این بابت مشکلی ندارد.
  • همینطور این ابزار صفحاتی که دارای خصیصه alternate هستند را هم می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار قرار دهد. مثل صفحاتی که دارای چند زبان هستند و یا خروجی print آن‌ها متفاوت هست و یک صفحه دیگر دارند و یا معرفی صفحه Feed آن صفحه.
  • باید دقت داشته باشید که URL Inspection یک ابزار زنده نیست که دقیقا نتایج زمان حال را به شما نشان بدهد. این ابزار اخرین ایندکس (index) یک صفحه را به شما نشان می‌دهد و این به معنای آن نیست که اخرین تغییرات آن صفحه را نشان بدهد. اطلاعاتی که توسط این ابزار به شما نشان داده می‌شود همان اطلاعاتی هست که در نتایج گوگل مورد استفاده قرار میگیرد و از طرفی ممکن است صفحات ما تغییرات زیادی بکند و یا اخرین تغییرات صورت گرفته را ربات های گوگل در دسترس نداشته باشند. که برای حل این مورد می‌توان از ابزار  Fetch as Google نیز استفاده کرد که ما در دوره به شکل کامل به این مورد پرداختیم.
  • نکته مهم دیگر این هست که در سرچ کنسول نسخه جدید یا همان نسخه Last crawl یا اخرین خزش را در قسمت Index coverage نمایش می‌دهد و شما می‌توانید اخرین خزش یا crawl موفق گوگل را در صفحات مختلف ارزیابی نمایید.
  • زمانی که شما آدرسی را در URL Inspection وارد می‌کنید و گوگل عبارت “URL is on Google” به شما نمایش می‌دهد به معنای آن نیست که گوگل آن آدرس را حتما در نتایج نشان خواهد داد. نشان دادن صفحات سایت در نتایج گوگل مستلزم آن است که شما دستور العمل های کیفی و امنیت گوگل را رعایت کرده باشید. پیغام URL is on Google

و ابزار url inspection برای سایت هایی که شده باشند کاربردی نخواهد داشت. و شما باید در قسمت manual actions سایت خود را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی قسمت های مختلف ابزار URL Inspection

 حال به قسمت های مختلف ابزار URL Inspection میپردازیم، این ابزار از ۳ قسمت تشکیل شده است:

  1. Presence on Google (ظاهر روی گوگل)
  2. coverage (پوشش ایندکس به عبارت دیگر پوشش گزارشی از صفحات ایندکس شده شما)
  3. Enhancements (ارتقا)

بخش اول Presence on Google

خلاصه این قسمت این است که آیا صفحه وارد شده در نتایج وارد می‌شود یا نه و یک سری مقادیر دارد که به شرح زیر است:

1 – URL is on Google

به این معنی است که آدرس وارد شده ایندکس شده است و مشکلی ندارد و میتواند در نتایج حضور داشته باشد ولی به معنای این نیست که ۱۰۰ درصد در نتایج ظاهر است. پس دقت داشته باشید که از عبارت می‌تواند استفاده شده است. در این حالت کار خاصی لازم نیست انجام دهیم و صرفا یک سری اطلاعات از آنچه که گوگل از سایت ما برداشت کرده است را دریافت کرده‌ایم. دقت داشته باشید که اگر به شکل موقت از ابزار  Remove URLs برای حذف یک ادرس به شکل موقت در سرچ کنسول استفاده کردم و گوگل همان آدرس را با پیغام “URL is on Google” نشان می‌دهد به این معنی نیست که آن آدرس در نتایج نمایش داده می‌شود.

2 – URL is on Google, but has issues

ممکن است با پیغام بالا روبه‌رو شوید که این معنا را دارد آدرس وارد شده هر چند می‌تواند در نتایج حضور داشته باشد ولی یک سری مشکلات دارد و باید ارتقا لازم را پیدا کند مثلا ممکن است AMP آن صفحه مشکلاتی داشته باشد و یا داده های ساخت یافته آن که در بالا اشاره شد مشکلاتی داشته باشد و بهتر است این مشکلات را ارزیابی و آن‌ها را رفع کنید.

3 – URL is not on Google: Indexing errors

این خطا را باید مورد توجه قرار دهید و اشاره می‌کند که حداقل یک خطا وجود دارد که مانع از نشان دادن آن صفحه در نتایج می‌شود و باید سعی کنید آن خطا را رفع کنید. شما می‌توانید با خواندن مقالات و همینطور و باعث رفع خطاهای خود شوید.

4 – URL is not on Google

وقتی آدرسی وارد کنیم و پیغام بالا را مشاهده کنیم به این معنی است که آدرس درج شده در نتایج جستجو نیست، حال سه پیش بینی برای این حالت وجود دارد.
۱ – شاید گوگل آن صفحه از سایت ما را مشاهده نکرده است و هنوز ربات‌های گوگل آن را به عبارتی فچ نکرده‌اند یعنی به آن صفحه تا به حال سر نزده اند. در این صورت شما می‌توانید گزینه “” فشار دهید تا ربات گوگل به سمت آن صفحه هدایت شود و در نتایج آن صفحه را بیاورد.
۲ – شاید شما گزینه Request indexing کلیک کنید ولی پیغام خطا دهد، مثلا خطای Indexing request rejected با رنگ قرمز روبه‌رو شوید، در این صورت باید مشاهده کنید علت چیست؟

به احتمال زیاد آن صفحه یک مشکلی دارد مثلا عدم دسترسی ربات گوگل به آن صفحه. روش‌های مختلفی برای عدم دسترسی گوگل در یک آدرس وجود دارد مثلا درخواست پسورد برای مشاهده آن صفحه و یا از و noindex کردن آن و یا برای بستن دسترسی ربات گوگل استفاده شود.

۳ – ممکن است هدف ما همین باشید یعنی قصد نداریم آن صفحه در نتایج باشد بر همین اساس گوگل URL in not on Google را نمایش می‌دهد. خب در این حالت بحثی نیست.

5- URL is an alt version

به این معنی است که آدرس درج شده درواقع alternate یک صفحه دیگر است یعنی صفحه وارد شده یک صفحه فرعی است و به صفحه اصلی خود در حال اشاره است (معنی ریدایرکت کردن نیست). صفحاتی مثل AMP، canonical و یا صفحاتی که نسخه موبایل یا دسکتاپ جداگانه دارند. در این حالت اصولا لازم به کاری نیست مگر در موارد خاص که جای بحث آن در این مقاله نیست.

 بخش دوم Index coverage

در این بخش از ابزار URL inspection وارد جزئیات بیشتری از آن صفحه درج شده توسط ما می‌شود مواردی چون اخرین خزش،  ، وضعیت صفحات ارجاع شده، دسترسی ربات‌ها، فچ، انواع rel ها در لینک و … در اینجا بررسی آخرین تاریخ ایندکس را هم به خوبی نشان می‌دهد نکته مهمی که در نسخه قدیم سرچ کنسول یعنی ابزار وبمسترتولز گوگل وجود نداشت.

Index coverage status

درباره وضعیت آدرس می‌گوید که چرا ایندکس نشده و یا شده، انواع وضعیت coverage دارد که در قابل مشاهده است. مثلا یکی از ارورهای رایج در این قسمت crawl anomaly است و به معنای خطاهای 4xx و 5xx است که باید رفع شود و یا ممکن است این مورد موقت باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله مطالعه کنید.

Sitemaps

وضعیت آدرس را در سایت مپ نشان می‌دهد که ممکن است عبارت N/A باشد یعنی در دسترس نیست و علت های مختلفی دارد چرا که در یک سایت مپ سایت بزرگ نمی‌توان همه آدرس‌ها را در آن درج کرد و باید سایت مپ های بسیاری داشت.

Referring page

به این موضوع اشاره دارد که گوگل برای رسیدن به آدرس درج شده توسط شما احتمالا صفحه ای را طی کرده است، ممکن است ریدایرکت شده باشد و یا موارد دیگر. و یا حتی پدر آن آدرس را نشان دهد مثلا دسته آن مقاله را نشان دهد. اگر شما با عبارت “URL might be known from other sources that are currently not reported” روبه‌رو شدید به این معنا است که ربات گوگل برای پیدا کردن آن ادرس از سایت مپ و ارجاعات (لینک) استفاده نکرده است و یک مسیری که معلوم نیست صفحه را پیدا کرده.

Last crawl

ابزاری به شدت کاربری که نشان می‌دهد اخرین خزشی که ربات گوگل بر روی آن صفحه انجام داده چه تاریخی بوده است البته اخرین خزش به معنی اخرین تغییرات ما در سایت نیست.

Crawl allowed؟

آیا ربات گوگل به صفحه درج شده اجازه دسترسی دارد یا نه، این دسترسی ها را می‌توان در تعیین کرد.

Page fetch

این مورد بررسی می‌کند که آیا ربات گوگل از سمت سرور دسترسی به url درج شده دارد یا نه، اگر جواب مثبت باشد عبارت Successful را نشان می‌دهد و اگر جواب منفی باشد عبارت failure را درج می‌کند و جلوی این عبارت به شکل خلاصه علت را در حد نیم خط می‌گوید. که انواع علت ها در قابل مشاهده است و ممکن هست همان چیزی را بگوید که در قسمت coverage گفته است.

Indexing allowed؟

به متاتگ ربات اشاره داره که آیا noindex است یا نه و یا ممکن است از طریق هدرهای http یک header با مقدار noindex ارسال شود که این خطا را ایجاد کند.  گوگل درباره این موضوع در اشاره کرده است.

User-declared canonical

اگر شما از تگ   استفاده کنید به این معنی است که اعتبار آدرس درج شده به اعتبار آدرس موجود در canonical داده خواهد شد. و این در عمل برای کاربر اجرا خواهد شد.

Google-selected canonical

این به همان موضوع بالا اشاره دارد ولی از نگاه کاربر نیست بلکه از نگاه ربات گوگل است زمانی که شما آدرس اصلی را در قالب canonical به گوگل معرفی می‌کنید به این معنی نیست که گوگل حتما از آدرس شما استفاده کند و ممکن است آدرسی که خودش فکر میکند درست تر باشد آن را انتخاب و اعمال کند. به هر شکل تضمینی در این باره وجود ندارد هر چند در اکثر موارد چنین کاری را نمیکند و تابع عمل می‌کند.

بخش سوم Enhancements

گوگل در این قسمت به شما عمل‌هایی که بر روی صفحه انجام دادید و ممکن است باعث ارتقا آن شود را نشان می‌دهد. و یک سری قابلیت هایی که از نگاه گوگل مهم است و باعث ارتقا کیفیت شما در نتایج گوگل شود و شما آن را اعمال کرده باشید را نشان می‌دهد. هر چند در اکثر موارد این قسمت خالی است. توجه داشته باشید که فقط صفحاتی را گوگل می‌توانید در این بخش مورد ارزیابی قرار دهد که ایندکس شده باشند. عباراتی که ممکن است گوگل نشان دهد عبارت اند از:

صفحات Mobile Usability

آیا صفحه شما واکنش گرا بوده؟ به عبارت دیگر آیا بهینه سازی برای موبایل شده است؟ آیا برای نسخه موبایل رسپانسیو شده است؟ اگر سبز باشد می‌گوید. در عکس شماره 4093 در بالای مقاله چنین گزارشی از Mobile Usability وجود دارد.

صفحات AMP

وقتی از صفحات AMP استفاده می‌کند یک تیک سبز رنگ در کنار AMP به وجود می‌آید که شما در حال استفاده از این ویژگی هستید.

نتایج (داده های) غنی یا rich result

داده های غنی، نتایج غنی و یا پاسخ های غنی همه به یک معنا است و ما در پست به شکل کامل درباره این موضوع صحبت کردیم. ممکن است آدرس درج شده توسط شما یک داده غنی در نتایج داشته باشد که به شما اعلام می‌کند.

پیغام Canonical URL

اگر با چنین پیغامی روبه‌رو شدید یعنی ادرس درج شده یک ادرس فرعی است و برای مشاهده آدرس اصلی می‌توانید بر روی Inspect canonical URL کلیک نمایید.

بخش Test live URL یا فچ از گوگل جدید

وقتی آدرسی را در قسمت URL inspection وارد می‌کنید اگر گوگل برای اولین بار دیده باشد عبارت URL is not on Google وارد می‌کند و در این صورت پیشنهاد می‌شود گزینه Request indexing انتخاب کنید و این همان گزینه قدیم Fetch as google در نسخه وبمستر تولز است.

منابع: jumpseller.com