عمومیکسب و کار جدید

راهنمای خرید سرور مجازی

عناوین این خبر پنهان کردن عناوین

نکات مهمی که باید هنگام انتخاب و خرید VPS مدنظر قرار دهید

راهنمای خرید سرور مجازی

این یک راهنمای خرید سرور مجازی است. خرید سرور مجازی می‌تواند برای افرادی که صاحب یک سایت در حال رشد هستند و همزمان با افزایش کاربران و محتواهای تولیدی با کاهش آپتایم و کندی سایت مواجه می‌شوند انتخاب مناسبی باشد. همچنین اگر به عنوان مالک یک فروشگاه اینترنتی نیاز به فضایی امن برای مدیریت گردش های مالی مشتریان دارید می توانید به خرید سرور مجازی فکر کنید.

افرادی که برای اولین بار تصمیم به استفاده از خدمات میزبانی می کنند ممکن است در ابتدا از هاست اشتراکی استفاده کنند اما با گذشت زمان به منابع سخت افزاری بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد در این هنگام یکی از گزینه های پیش رویشان سرور مجازی است. در ادامه درباره اینکه سرور مجازی مناسب چه افرادی می‌باشد در این راهنمای خرید سرور مجازی، نکات مهمی که باید هنگام انتخاب و خرید VPS مدنظر قرار دهید را مرور خواهیم کرد؛ اما بد نیست قبل از آن اشاره ‌ای به مفهوم سرور مجازی و ویژگی های آن داشته باشیم.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرور مجازی یا Virtual Private Server که به اختصار و با VPS نیز شناخته می‌شود؛ بخشی از یک سرور اختصاصی است که با استفاه از نرم افزار مجازی ساز جدا شده و تحت سیستم عامل لینوکس یا ویندوز، بصورت یک محیط اختصاصی با دسترسی کامل در اختیار شما قرار می گیرد. سرور مجازی همه قابلیت های یک سرور اختصاصی را با هزینه کمتر ارائه می دهد و امکان آن را فراهم می کند تا منابع اختصاصی، امنیت بالا و کنترل کامل بر محیط سرور خود را داشته باشید.

در سرور مجازی حافظه RAM و هارد SSD به صورت اختصاصی بوده و CPU به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت های ایرانی سرورهایی در داخل و خارج کشور ارائه می کنند و کاربران با توجه به نیاز و شرایط، موقعیت سرور مجازی خود را انتخاب می کنند. ماشین مجازی Virtual machine یا به اختصار VM، سرور را به طور کامل جدا می‌کند تا پارتیشن شما هسته پردازنده مختص خود را داشته باشد.

به عبارت دیگر وقتی شما یک سرور مجازی می‌خرید در اصل یک ماشین مجازی VM دریافت می‌کنید. ماشین‌های مجازی‌ساز سرور معمولاً تحت عنوان Hypervisors شناخته می‌شوند. اکثر سرورهایی که مجهز به ماشین مجازی هستند، مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریتی را در اختیار مدیران قرار می‌دهند. به عنوان مثال این امکان را فراهم می‌کنند که منابع اختصاص داده شده را افزایش یا کاهش دهند، تعداد اتصالات را مدیریت کنند یا در تنظیمات اولیه که شامل سیستم عامل، سخت افزار و نصب نرم افزار است دست ببرند.

راهنمای خرید سرور مجازی؛ سرور مجازی چه مزیت‌هایی دارد؟

1. مدیریت کامل سرور خود را در دست داشته باشید؛

تفاوتی که سرور مجازی با هاست اشتراکی دارد دسترسی مدیریتی سایت است. در هاست ابری Cloud Hosting یک دسترسی به پنل دایرکت ادمین به کاربر داده می شود و تنظیمات زیرساختی پنل توسط ارائه دهنده انجام شده است اما در سرور مجازی دسترسی مدیریت سرور در اختیار کاربر قرار می گیرد.

2. در هزینه ها صرفه جویی کنید؛

سرور مجازی تمام قابلیت های یک سرور کامل را در اختیار شما قرار می دهد و هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد، پس تا هنگامیکه منابع سخت افزاری سرور مجازی برای شما کافی است می توانید از آن استفاده کنید.

3. بر ظرفیت منابع نظارت داشته باشید؛

کاربری که از سرور مجازی استفاده می کند، ظرفیت های سخت افزاری مانند پردازشگر CPU، فضای SSD و حافظه RAM را بر اساس نیازش انتخاب می کند و هر گاه نیاز به تغییر این منابع داشته باشد می تواند در لحظه آن ها را تغییر دهد.

راهنمای خرید سرور مجازی؛ سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

در ابتدای راهنمای خرید سرور مجازی برای اینکه متوجه شوید وقتش رسیده یک VPS داشته باشید یا خیر، بهتر است شرایط خود را با فاکتورهایی که در ادامه ذکر می کنیم بررسی کنید؛

1. اوضاع امنیت را چطور ارزیابی می کنید؟

اگر احساس می‌کنید باید نظارت بیشتر و کامل‌تری در مدیریت وبسایت خود داشته باشید وقتش رسیده که سرور مجازی را انتخاب کرده و مدیریت صفر تا صد وبسایت خود را به عهده بگیرید. در خدمات میزبانی ابری به دلیل اشتراکی بودن فضا ممکن است امنیت به میزان کافی برقرار نباشد یا گاهی یک سایت با وارد کردن بار زیادی به سرویس باعث کندی عملکرد سایت های مجاور بشود. اما در سرور مجازی شما فضای اختصاصی خودتان را دارید و به هیچ عنوان سرور شما تحت تاثیر سرورهای دیگر قرار نخواهد گرفت.

البته ناگفته نماند به دلیل اینکه تامین امنیت در سرورهای مجازی به عهده خود مدیران سایت است، استفاده از سرور مجازی نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. پس وقتی به سراغ خرید سرور مجازی می روید یا باید یک مدیر سایت حرفه ای باشید یا یک مدیر سایت حرفه ای استخدام کنید.

2. حجم ترافیک سایت چه وضعیتی دارد؟

اگر به تازگی در حال راه اندازی وب سایت خود هستید و ترافیک زیادی دریافت نمی کنید، هاست اشتراکی (ابری) برای شما گزینه مناسبی است. با این حال اگر مخاطبان وب سایت به طور پیوسته در حال افزایش می باشد یا پیش بینی می کنید که بعد از اجرای کمپین ها و تبلیغات ممکن است تعداد کاربرانتان در لحظه به صورت چشمگیری افزایش یابد، باید به فکر خرید یک سرور مستقل باشید. چون سرور مجازی یک گزینه مابین هاست ابری و سرور اختصاصی می‌باشد، همانطور که گفته شد هزینه زیادی نسبت به سرور اختصاصی ندارد اما به راحتی افزایش ترافیک شما را پشتیبانی می کند و از down شدن سایت شما جلوگیری می کند.

3. وبسایت شما با چه سرعتی برای کاربران اجرا می شود؟

هاست ابری (اشتراکی) برای وب سایت هایی که از RAM زیادی استفاده می کنند مناسب نیست. وقتی وب سایت شما در حال رشد کردن است و محتوایی که از طریق آن ارائه می کنید بیشتر و بیشتر می شود، زمان لود وب سایت شما برای کابران نیز افزایش خواهد یافت و این نشان می دهد که باید ظرفیت های مورد استفاده خود را افزایش دهید. خرید VPS یک راه حل عالی برای شما می‌باشد.

4. صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید یا می خواهید باشید؛

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید که از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، تراکنش های مالی کاربران را در اختیار دارید، حتما نیاز به فراهم آوردن فضایی امن برای پرداخت های آنلاین مشتریان خود دارید. لحظه ای که قصد دارید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، همان لحظه ای است که باید به خرید سرور مجازی مناسب فکر کنید. با VPS شما یک سرور ایمن و اختصاصی دارید که خیالتان را از بابت فضای امن برای گردش های مالی راحت می کند.

پس اگر بخواهید تمام تلاش خود را برای اطمینان از امنیت اطلاعات مالی مشتریانتان انجام دهید اما گردش مالی و درآمد شما آنقدر نیست که سرور اختصاصی را انتخاب کنید، بهتر است یک VPS بخرید و منابع سخت افزاری اش را متناسب با نیازتان انتخاب کنید و با گذشت زمان پس از اینکه سایت شما رشد کرد و تعداد کاربرانتان زیاد شد، منابع سرورتان را ارتقا دهید.

5. نیاز به فضایی برای ترید دارید؟

به دلیل اینکه ایران جزء کشورهای مورد تحریم برای ورود به بازارهای بین المللی است، برای خرید و فروش ارز از صرافی های خارجی باید از IP خارج ایران استفاده کنید. در ایران برخی از ارائه دهندگان خدمات هاستینگ، سرویس های جداگانه و مخصوصی برای ترید ارائه می کنند. بهترین بستر برای انجام عملیات ترید، سرور مجازی است زیرا علاوه بر امنیت بالا از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

6. می خواهید یک نرم افزار سفارشی نصب کنید؟

هاست اشتراکی برای صاحبان وب سایت هایی که سایت خود را با وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوای معمول ایجاد می کنند، اگر در ابتدای راه خودشان باشند بسیار عالی است. با این حال این سایت ها با رشد خود به نقطه ای می رسند که به نصب نرم افزار سفارشی، استفاده از پیکربندی سرور سفارشی یا مشارکت در برنامه نویسی پیشرفته نیاز دارند. پس وقت آن می رسد که برایشان سرور مجازی بگیرید.

    در حالت کلی اگر سرویس میزبانی را برای نصب نرم افزار نیاز دارید بهتر است از سرور استفاده کنید، زیرا اختیار عمل و دسترسی در سرورها بطور کامل است.

7. می خواهید کلاس یا وبینار آنلاین برگزار کنید؟

برای برگزاری وبینار و کلاس آنلاین احتیاج به سروری امن داریم که با وارد شدن یکباره تعداد زیادی دانش آموز و دانشجو دچار قطعی نشود و از سرعت قابل قبولی برخوردار باشد. در این مورد هم استفاده از سرور مجازی توصیه می شود زیرا می تواند شرایط لازم را برای برگزاری یک کلاس آنلاین باکیفیت فراهم کند. البته اگر تعداد شرکت کنندگان شما بسیار زیاد است یا تعداد کلاس ها و وبینارهای زیادی برگزار می کنید به طوریکه سقف منابع VPS پاسخگو نیست بهتر است به سراغ خرید سرور اختصاصی بروید.

برخی از سایت ها، کلاس ها و وبینارهای آنلاین خود را ضبط کرده و پس از اتمام کلاس در اختیار اعضای کلاس قرار می دهند. در این شرایط بهتر است علاوه بر سرور مجازی، هاست دانلود هم داشته باشید که فضای گسترده ای را برای آپلود و دانلود ارائه می کند، تا بتوانید به راحتی و با سرعت بالا فیلم و فایل های کلاس را در اختیار کاربران قرار دهید.

راهنمای خرید سرور مجازی؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟

اکنون که می‌دانید VPS چیست و در چه شرایطی باید آن را انتخاب کنید وقت آن رسیده که در ادامه راهنمای سرور مجازی نگاهی بیاندازیم به موارد مهمی که باید هنگام انتخاب و خرید VPS مدنظر قرار دهیم. چطور می توانی یک سرور مجازی عالی کاملا متناسب با نیازها پیدا کنیم؟ این سرور را از کجا تهیه کرد؟

1. Linux یا Windows بودن سیستم عامل

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، VPS پس از مجازی سازی، صاحب یکی از سیستم عامل های لینوکس و ویندوز می شود که هر کدام از این سیستم عامل ها برای گروهی از افراد مناسب هستند.

تفاوت هایی که سرور مجازی در سیستم عمل های لینوکس و ویندوز با هم دارند عبارتند از:

  • ظاهر گرافیکی؛ سرورهای ویندوز از طریق رابط کاربری گرافیکی GUI کار می کنند که فضایی شبیه به ویندوز معمولی را برای مدیر سرور آماده می کند و برای مبتدیان، کسانی که سرور را برای وبگردی، ترید، بازی و… نیاز دارند مناسب است. سرورهای لینوکس اینترفیس یا ظاهر گرفیکی ندارند , از طریق یک command line کار می کنند. البته امکان راه‌اندازی رابط‌ های کاربری برای استفاده راحت‌تر از آن ها وجود دارد.
  • زبان برنامه نویسی؛ لینوکس عموماً توسط کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که از زبان برنامه نویسی سی، C++ و Perl و PhP استفاده می کنند و همینطور سیستم عامل ویندوز برای سایت هایی که با زبانNET نوشته شده باشند کاربرد دارد.
  • دیتابیس؛ برای سیستم عامل لینوکس و ویندوز دیتابیس های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال برای لینوکس دیتا بیس MySQL و برای ویندوز SQL Server را می توان نام برد.
  • اتصال؛ در بهترین سرورهای مجازی ویندوزی شما به ‌وسیله ی پروتکل FTP به سرور خود دسترسی دارید اما در لینوکس از پروتکل های امن SSH استفاده می شود.
  • امنیت؛ به نظر می رسد امنیت سیستم عامل لینوکس بالاتر از ویندوز باشد زیرا نرم افزارهایی که برای ویندوز در ایران هستند کرک می شوند و همین باعث می شود که حاوی باگ امنیتی شوند اما در لینوکس اغلب نرم افزارها Opensource هستند که افراد زیادی با آن ها کار کرده و باگ هایشان را شناسایی می کنند. پس از این نظر سرور تحت لینوکس مخصوصاً برای استفاده هایی که امنیت بالایی مورد نیاز است مناسب تر به نظر می رسد. البته نقاط ضعف امنیتی ویندوز مانند Active Directory را هم می توان با تمهیداتی برطرف کرد. همینطور امنیت هر کدام از این سیستم عامل ها به میزان زیادی به شرکت سرویس دهنده شما بستگی دارد، برای همین حتما باید سرویس خود را از یک کمپانی معتبر و حرفه ای دریافت کنید.

2. منابع مورد نیاز در خرید سرور مجازی

هنگام خرید هر سرویس میزبانی نیاز است که منابع سخت افزاری مورد نیازتان مانند RAM، هارد SSD و هسته پردازشگر را تعیین کرده و سرویسی را که متناسب با نیازتان است انتخاب کنید. هر کدام از کمپانی های سرویس دهنده پلن هایی را برای ارائه سرورها مشخص کرده اند و به مشتریان این امکان را می دهند که در حین استفاده از پلن هر زمان که نیاز به افزایش یا کاهش منابع خود داشتند اقدام کنند. هم ارائه سرور مجازی به صورت پلن های چیده شده است که کاربران هر گاه بخواهند می توانند آن را تغییر دهند.

  • حافظه RAM؛ اساسی ترین فاکتور برای انتخاب سرور مجازی می باشد که بیشترین تاثیر را هم بر روی قیمت سرور دارد و شما باید آن را متناسب با فعالیتی که دارید انتخاب کنید.
  • فضای SSD؛ باید متناسب با ذخیره سازی شما انتخاب شود که تاثیر زیادی بر روی سرعت سرور می گذارد.
  • پردازشگر CPU؛ همانطور که قبلا اشاره کردیم در سرورهای مجازی cpu به صورت اشتراکی است و شما بسته به سرعت و کیفیتی که از سرور خود انتظار دارید باید میزان آن را انتخاب کنید.

3. مجازی ساز استفاده شده در VPS

مجازی سازی یا Virtualization بوسیله یک نرم افزار بر روی سرور انجام می شود تا عمل جدا و اختصاصی سازی سرور انجام شود. سایت های سرویس دهنده از نرم افزارهای مختلفی برای مجازی سازی سرور استفاده می کنند که بیشتر بر پایه لینوکس هستند از جمله:

    VMWARE

    KVM

    XEN

    ESXi

    Hyper V (در حال حاضر خیلی متداول نیست.)

    سرورهای مجازی با استفاده از KVM یا کنسول مجازی سازی می شوند که بر پایه لینوکس است و محیط بسیار کاربرپسندی دارد. همچنین تعویض سیستم عامل سرور مجازی در هر لحظه به انتخاب کاربر و توسط خود کاربر اتفاق می افتد و دسترسی مدیریتی بیشتر و مانیتورینگ بهتر کاربر بر روی سرور مجازی را به همراه دارد. زمان پشتیبانی و تحویل بسیار کوتاه در KVM هم یکی از دلایل محبوبیت آن است.

4. موقعیت سرور مجازی

کمپانی های ارائه دهنده خدمات میزبانی در داخل ایران سرورهای خود را در داخل و خارج از کشور قرار می دهند و کاربران برحسب نیاز و شرایط خود هر کدام از موقعیت ها را که بخواهند انتخاب می کنند. انتخاب موقعیت سرور بیشتر باید براساس موقعیت جغرافیایی کاربران عمده سایت شما باشد. اگر کاربران شما هم در داخل کشور هستند و هم در خارج کشور، می توانید برای تقویت سایتتان دو سرور بگیرید.

ممکن است کسانی که سایت وردپرسی دارند و برای آن پلاگین نصب می‌کنند برای ارتباط گیری سریع تر و بهتر پلاگین ها از سرور خارج استفاده  کنند.

5. مدیریت سرور مجازی

دسترسی مدیریت سایت در سرور مجازی اگر در سرور لینوکس باشد دسترسی یوزر Root بوسیله پروتکل SSH است و اگر در ویندوز باشد یوزر Administrator با پروتکل Remote Desktop دسترسی مدیریت سایت را دارد.

از آنجایی که ممکن است کار کردن با سرور مجازی و تامین امنیت آن سخت باشد، برخی از کاربران از سرور مجازی مدیریت شده استفاده می کنند. در سرورهای مجازی مدیریت شده برنامه های Control Panel نصب می‌شود که مدیریت سرور را ساده تر می کند. شرکت های هاستینگ از برنامه های کنترل پنل مختلفی استفاده می کنند از جمله: Webmin، Virtualmin، Directadmin، Cpanel و Plesk و شرکت ما در این مورد از کنترل پنل های Cpanel و Directadmin برای نسخه لینوکس و از Plesk برای ویندوز استفاده می کنند، البته Plesk نسخه لینوکسی هم دارد.

Cpanel معروفترین و محبوبترین کنترل پنل تحت وب لینوکس بوده و امنیت پیش فرض بالایی دارد. همینطور کنترل پنل Plesk رایگان نیست ولی پایین ترین هزینه لایسنس را در بین رقیبان خود دارد و امنیت پیش فرض مناسبی دارد ولی باید با نصب ماژول ها امنیتی و تنظیمات مناسب، امنیت آن را اضافه کنید.

درمورد برنامه Plesk هم باید اشاره کنم که معروف ترین و محبوب ترین کنترل پنل تحت وب سیستم عامل ویندوز می باشد و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

6. امنیت سرور VPS

در سرورهای مجازی بیشتر مسئولیت تامین امنیت با خود صاحب سایت است و شرکت های ارائه دهنده سرور می توانند امنیت شبکه و سخت افزار سرور شما را تضمین کنند. پس حتما برای استفاده از سرور مجازی باید یک فرد متخصص را استخدام کنید یا حداقل از سرورهای مدیریت شده که قبلا به آن ها اشاره شد استفاده کنید.

7. خدمات اضافی سرور مجازی

شرکت های مختلف خدمات مختلفی را در کنار سرور مجازی خود ارائه می دهند مانند بکاپ گیری، فضای ذخیره سازی و سرور یک روزه رایگان که هر دو این موارد وجود دارد.

8. از کجا سرور مجازی بگیریم؟

کمپانی ارائه دهنده سرور مجازی بسیار مهم است و مهم است که شما قبل از انتخاب و خرید در مورد همه یا دست کم مهم ترین کمپانی های ارائه دهنده خدمات هاستینگ تحقیق کنید و کیفیت ارائه خدمات، پشتیبانی و رضایت مشتریان قبلی آن ها را بسنجید. بد نیست که با مشتریان قبلی این شرکت ها هم صحبت کنید تا کاملا درمورد حسن انجام کار این شرکت ها مطمئن شوید.

چقدر سرور مجازی ما را می شناسید؟

در ادامه این راهنمای خرید سرور مجازی می خواهیم یک یکی از بهترین و قدیمی ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی را به شما معرفی کنیم. شرکت ما اولین ارائه دهنده خدمات رایانش ابری در ایران است که سرور مجازی آن از بیشترین اقبال در میان جوانان و توسعه دهندگان نوپای وب برخوردار است چرا که باکیفیت بالا، پشتیبانی قوی و قیمت ارزان تر ارائه می شود و توانسته رضایت کاربران خود را به دست بیاورد. با اجاره یا خرید سرورهای ما می توانید منابع سخت‌افزاری خود را تا ۷۲ هسته CPU و ۲۵۶ گیگابایت RAM ارتقا دهید، علاوه بر اینکه سرور شما دارای زیرساخت های سخت افزاری باکیفیت و پر قدرت است و از پشتیبانی مطمئن بهره مند است.

سرور مجازیِ محبوبِ ما تحت دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس ارائه می شود که موقعیت دیتاسنتر آن ها نیز در ایران و اروپا (آلمان) قرار دارد. امکانات و ویژگی های سرور مجازی عبارتند از:

  • امکان اتصال مستقیم به سرور به کمک ابزار VH به شما می دهد.
  • همراه این سرویس فضای FTP رایگان با حجم 50 گیگ به منظور بکاپ‌گیری در اختیار شما قرار می گیرد.
  • می توانید برای سنجش بیشتر یک روز به صورت رایگان از سرورتان استفاده کنید.
  • هر زمان بخواهید می توانید سرور خود را به پلن های بالاتر یا پائین تر جابجا کنید یا سیستم عامل آن را تغییر دهید.
  • پشتیبانی شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته از کاربران سرورهای مجازی برقرار است.
  • امنیت سرور مجازی، با بهره مندی از فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری قدرتمند در مراکز داده معتبر تامین می شود.

امکانات سرور مجازی لینوکس

  • ظاهر گرافیکی ندارد اما امکان راه‌اندازی رابط‌های کاربری Gnome و KDE برای استفاده راحت‌تر وجود دارد.
  • برای اتصال کاربران پروتکل امن SSH مورد استفاده قرار می گیرد.
  • توزیع‌های لینوکس: CentOS، Ubuntu وDebian می‌باشند.
  • امکان استفاده از دیتابیس MySQL و اسکریپت‌های متن‌باز مانند وردپرس.
  • امکان اجرای وب‌سرویس‌هایی مثل: Apache،Lite speed و NginX وجود دارد.

امکانات سرور مجازی ویندوز

  • می توان در آن از ویندوز اختصاصی مایکروسافت به همراه سرویس‌هایی نظیر RDP استفاده کرد،
  • تنها امکان استفاده از برنامه‌هایی که محصول این شرکت باشند و یا توسط مایکروسافت تأیید و پشتیبانی گردد، وجود دارد.
  • از جمله نسخه‌های ویندوز سرورهای ارائه ‌شده: Windows2016R2، Windows2012R2، Windows2012، Windows2008 وWindows2019R2 می‌باشند.
  • برای میزبانی وب‌سایت‌های تحت زبان برنامه‌نویسی ASP مناسب بوده و امکان استفاده از دیتابیس MSSQL و وب‌سرویس IIS که از سرویس‌های شرکت مایکروسافت هستند را مهیا می‌کند.
  • به‌ وسیله FTP پروتکل انتقال فایل می توانید به سرور خود دسترسی داشته باشید.
  • از طریق کنترل پنل قدرتمند و روان Plesk مدیریت می‌شود.

جمعبندی

در راهنمای خرید سرور مجازی سعی کردیم همه نکاتی که برای انتخاب درست وی پی اس خود باید مدنظر قرار بدهید را ذکر کنیم، خرید سرور مجازی برای همه کسانی که می‌خواهند یک میزبانی حرفه‌ای و بدون محدودیت را تجربه کنند و هزینه زیادی هم نپردازند مناسب است، فقط باید قبل از آن تخصص لازم درمورد تامین امنیت و مدیریت آن را به دست بیاورید یا کسی را که در این زمینه متخصص است استخدام کنید. در نهایت ممنونیم که برای خواندن مقاله وقت گذاشتید و امیدواریم این نوشته درمورد خرید سرور مجازی، باعث شود که با اطلاعات کامل تر و دید بازتری برای انتخاب سرویس میزبانی عمل کنید.

راهنمای خرید سرور مجازی و اختصاصی؛ ۷ نکته برای خرید یک سرور عالی

سایت‌های پربازدید برای پاسخگویی حجم ترافیک بالای سایت خود به منابعی بیشتری از هاست اشتراکی نیاز دارند. این قبیل سایت‌ها برای ارتقا میزبانی سایت خود به راهنمای خرید سرور مجازی و اختصاصی نیاز خواهند داشت. بسیاری از مشتریان ما در زمان خرید سرور مجازی و سرور اختصاصی سوالات زیادی در خصوص انتخاب یک سرور مناسب دارند و از کارشناسان ما مشورت می‌گیرند. برای انتخاب یک سرور نمی‌توان یک قاعده کلی را مطرح کرد زیرا هر سایت با توجه به نوع عملکردش نیازهای متفاوتی دارد. در این مقاله شما را با راهنمای خرید سرور مجازی و اختصاصی و ۷ نکته کاربردی برای خرید یک سرور عالی آشنا خواهیم کرد.

چرا به سرور نیاز دارید؟

برای انتخاب یک میزبانی مناسب باید در ابتدا هدف سایت خود را به درستی تعیین کنید تا بتوانید منابع لازم را در اختیار سایت خود قرار دهید. راهنمای خرید سرور به شما برای یک انتخاب بهینه کمک خواهد کرد . اگر شما پیش بینی می‌کنید که سایت شما به سهم مشخصی از منابع یک سرور نیاز دارد استفاده از سرور مجازی یک انتخاب مناسب برای بهره‌مندی از منابع بیشتر نسبت به هاست اشتراکی برای میزبانی می‌باشد و هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد. سرور مجازی در هر زمان قابل ارتقا به سرور اختصاصی می‌باشد. سرور اختصاصی منابع یک سرور کامل را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار سایت شما قرار می‌دهد و به سادگی می‌توانید حجم بالای اطلاعات و ترافیک سایت را مدیریت کنید.

۷ نکته که در هنگام خرید سرور باید به آن توجه کنید

این موارد در کیفیت سرویسی که ارائه می‌شود بسیار تاثیرگذار است.

۱- انواع مجازی‌ساز

اولین نکته برای خرید و انتخاب سرور مجازی که باید به آن توجه داشت نوع مجازی‌ساز آن است. چندین مدل مجازی‌ساز داریم :

مجازی ساز openVZ

مجازی‌ساز openVZ منابع سرور را به صورت اختصاصی تقسیم نمی‌کند. درست است که این مجازی‌ساز یک سیستم عامل در اختیار هر vps قرار می‌دهد اما عملا رم و پردازنده کل سرور را برای کل vps‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. به عنوان مثال اگر یک سرور با اختصاص 4 گیگ رم کندی داشته باشد با مجازی‌ساز open VZ می‌توان بیشتر از 4 گیگ رم را به سرور اختصاص داد تا کندی سایت برطرف شود. ظرفیت اختصاص رم به vps تا جایی امکان پذیر است که رم کلی سرور خالی باشد. در مجازی‌ساز openVZ اگر مصرف یک vps بالا باشد عملکرد سایر vpsها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باعث کند شدن آن‌ها می‌شود و این یک ضعف برای مجازی‌ساز openVZ محسوب می‌شود.

مجازیساز kvm

مجازی‌ساز kvm منابع را به صورت اختصاصی بین vps ها تقسیم می‌کند. در این حالت اگر یک vps 2 گیگ رم در اختیار داشته باشد اجازه استفاده بیشتر از مقدار دو گیگ رم از سرور را ندارد. در این حالت vps‌ها بر روی تاثیرگذار نبوده و مصرف منابع کاملا کنترل شده بود و کیفیت سرویس‌دهی بالا می‌رود. شرکت سرور مجازی خود را با مجازی‌ساز kvm ارائه می‌کند.

۲- لوکیشن سرور

لوکیشن سرور بستگی زیادی به نوع کارکرد سایت شما دارد. اگر تمامی کاربران سایت شما از داخل ایران هستند استفاده از سرور ایران به علت داشتن PING TIME پایین‌تر سرعت لود بالاتری خواهد داشت زیرا سرورهای ایران داخل فاصله جغرافیایی کمتری تا مخاطبین شما دارند. اما اگر سایت شما کاربرانی از داخل و خارج ایران دارد بهتر از سرور آلمان استفاده کنید تا کاربران با آی پی خارج از ایران با کندی سایت مواجه نشوند.

۳- استفاده از تکنولوژی RAID

در سرورهای شرکت ما دیتا بر روی یک دیسک ذخیره نمی‌شود بلکه با استفاده از تکنولوژی RAID 10 دیتا همزمان بر روی چهار دیسک نوشته می‌شود تا در صورت بروز خطا از سمت یک یا دو دیسک بتوان دیسک سالم را جایگزین کرد. در این حالت به دلیل خوانده شدن اطلاعات از طریق چهار دیسک سرعت لود اطلاعات بالا می‌رود و دیسک‌ها فشار کمتری را تحمل می‌کنند و احتمال خطای دیسک کاهش می‌یابد. شرکت ما برای سرورهای اختصاصی و نیمه اختصاصی از تکنولوژی RAID 10 بهره می‌گیرد.

۴- مدیریت سرویس‌های لینوکسی

مدیریت سرورهای لینوکسی تخصصی بوده و برای کار با سرور شما باید با command ها و مفاهیم لینوکسی آشنایی کافی داشته باشید. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده سرور مجازی لینوکسی خدمات مدیریت سرور را به همراه سرویس‌های خود ارائه نمی‌کنند. شرکت ما با همکاری تیم متخصص فنی خود خدمات سرور مجازی مدیریت شده را برای مشتریان خود به صورت حرفه‌ای ارائه می‌کند و تمام پیکربندی‌ها و رفع نواقص توسط تیم پشتیبانی انجام می‌شود.

۵- سخت افزار سرور اختصاصی

در سخت افزار سرور اختصاصی مدل هارددیسک، پردازنده و معماری رم حائز اهمیت است. معماری رم شامل رم DDR3 و DDR4 می‌شود و نوع هارد دیسک شامل SSD,SATA و NVMe می‌شود.

مزایای سرور مجازی NVMe آلمان

  • NVM express یا همان NVMe از سری جدید سرورهای ارائه شده توسط دیتاسنتر هتزنر آلمان می‌باشد و استانداردی برای دسترسی به حافظه‌های SSD می‌باشد که موجب کاهش تاخیر و افزایش سرعت پاسخگویی سایت ‌می‌شود. با هارد SSD NVMe سرعت پردازش تا 5 برابر افزایش می‌یابد و توان و قدرت بازدهی سرور بالا می‌رود.
  • امکان مدیریت کامل سرور از طریق کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین با رابط کاربری ساده از مزایای سرور مجازی می‌باشد.
  • آپتایم به معنی در دسترس بودن یک سایت در طول سال است که و به صورت درصدی محاسبه می‌شود. شرکت ما به عنوان یکی از معتبرترین هاستینگ‌های کشور خدمات میزبانی سایت خود را با بالاترین آپتایم ارائه می‌کند.

۶- انعطاف پذیری در گسترش و تقلیل منابع

انعطاف پذیری سرور مجازی به معنی امکان ارتقا منابع سخت افزاری مانند حافظه رم ، پردازنده و فضای هارد دیسک می‌باشد. حتی در شرایطی که منابع بیشتر از حد نیاز در اختیار سایتتان قرار گرفته باشد می‌توانید رم و پردازنده را تقلیل دهید. اما سرور اختصاصی با داشتن امتیازهای فراوان انعطاف پذیری لازم را برای ارتقا یا تقلیل منابع ندارد و شرایط پیچیده‌تر و زمانبری دارد.

۷- قیمت سرور

در نظر داشته باشید که در هنگام خرید یک سرور ممکن است با قیمت‌های متفاوتی از سوی چندین سایت مواجه شوید. هیچ گاه بر اساس قیمت یک سرویس برای خرید آن اقدام نکنید. ممکن است یک سایت یک سرویس با مشخصات سخت افزاری مشابه را با قیمت پایین‌تری از شرکت ما ارائه کند و این سوال برای خریدار پیش می‌آید که سرویس شما چه امتیازی دارد که با قیمتی بالاتر ارائه می‌شود؟

شرکت ما با توجه به رسالت ویژه خود در حمایت از کارآفرینان، بیشتر خدمات خود را به صورت پکیج ارائه می‌کند تا در هزینه‌های میزبانی صاحبان مشاغل صرفه‌جویی شود . سرویس‌های سرور مجازی که با حداقل قیمت توسط سایر شرکت‌ها و گاها توسط اشخاص ارائه می‌شود در واقع یک سرور مجازی خام را در اختیار شما قرار داده و بعد از خرید آن سرویس نیاز است که شما یک سیستم عامل اورجینال روی آن نصب کنید و برای خرید لایسنس سی‌پنل باید هر ماه هزینه مشخصی را پرداخت کنید. همچنین وب سرور لایت اسپید و هزینه مدیریت سرور را به مجموعه این هزینه‌ها اضافه کنید.

اما قیمتی که توسط شرکت ما برای سرور مجازی مدیریت شده تعیین می‌شود شامل تمام این خدماتی است که توسط شرکت با کیفیت بالا و در یک پکیج ارائه می‌شود و اتفاقا نسبت به شرکت‌های هم رده قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری را ارائه می‌کند.

خرید سرور چه امکاناتی را در اختیار سایت قرار می‌دهد؟

  • هدف از ارائه سرویس خرید سرور مجازی و سرور اختصاصی دادن استقلال عمل بیشتر به صاحبان سایت می‌باشد. این استقلال عمل در مدیریت سیستم عامل و و نصب انواع نرم‌افزار می‌باشد.
  • تفاوت سرور اختصاصی و مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده این است که اگر دانش کافی برای مدیریت سرور مجازی خود ندارید احتیاجی به استخدام ادمین سرور نخواهید داشت. ارائه سرور مجازی مدیریت شده این امکان را فراهم کرده است تا سرور شما توسط تیم متخصص فنی مدیریت شود . با استفاده از سرور مدیریت شده خیالتان از بابت به روزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری سرور آسوده باشد.
  • تخصص تیم فنی سرورهای لینوکسی بوده و برای سرور مجازی ویندوزی به صورت مدیریت شده ارائه نمی‌شود و مدیریت سرور مجازی ویندوزی با خود مشتری است.
  • در شرکت ما سرور اختصاصی نیز به صورت مدیریت شده ارائه می‌شود.
  • وب سروری که توسط شرکت ما ارائه می‌شود بصورت پیشفرض Apache‌ بوده و در صورت تمایل کاربر امکان نصب لایت‌اسپید که داری سرعت پردازش بالایی می‌باشد وجود دارد.
  • یک خدمت ویژه که توسط تیم ما برای سرور مجازی مدیریت شده ارائه می‌شود خدمات ریموت بکاپ می‌باشد. ریموت‌بکاپ بدین معنی است که علاوه‌ بر بکاپی که از دیتا روی سرور نگهداری می‌شود، در یک دیتاسنتر جداگانه نیز از اطلاعات سایت بکاپ تهیه می‌شود. این بکاپ‌گیری هفته‌ای یکبار توسط تیم فنی انجام می‌شود. در این حالت حتی در بدترین حالت مثل سوختن دیسک، یک نسخه بکاپ از اطلاعات سایت در دسترس خواهد بود و می‌توان اطلاعات را بازیابی کرد.
  • در دسترس‌بودن منابع مستقل و بیشتر از هاست اشتراکی این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید چندین سایت را در بر روی سرور اختصاصی خود مدیریت کنید.
  • بهره‌گیری از آنتی DDOS آنتی‌شل و آنتی‌ویروس‌های معتبر و به‌روز امنیت بالای سرور مجازی و اختصاصی را تضمین می‌کند.
  • تحویل آنی سرور مجازی به همراه یک هفته مهلت تست با گارانتی عودت وجه این فرصت را در اختیار صاحبان سایت قرار می‌دهد تا سرعت و قدرت سرور را تست کرده و در صورت عدم رضایت تمام هزینه عودت داده ‌می‌شود. این مهلت زمانی این شانس را برای ما فراهم می‌کند تا در جریان نواقص احتمالی سرویس‌هایمان باشیم و ضمن احترام به حقوق مشتری سرویس‌های خود را با کیفیت بالاتری ارائه کنیم.

. اعتبار یک شرکت هاستینگ در گرو اعتبار کسب‌و‌کار مشتریانش است. مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین ویژگی یک شرکت هاستینگ است. یک شرکت هاستینگ باید در قبال خدماتی که ارائه می‌کند مسئولیت داشته باشد و مشکلات احتمالی را با پیگیری مداوم برطرف نماید. هر مشکلی که اعتبار کسب‌وکار آنلاین مشتری را متزلزل کند در اصل اعتبار هاستینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • شرکت ما با مانیتورینگ ۲۴ ساعتِ برای سرورهای مدیریت شده در کمتر از یک دقیقه متوجه بروز قطعی شده وسریعا در جهت رفع مشکل اقدام می‌کند.

چه زمانی باید برای خرید سرور اقدام کنید؟

هر زمان که خدمات میزبانی هاست اشتراکی پاسخگوی نیازهای سایت شما نباشد به سادگی می‌توانید بدون ایجاد وقفه در عملکرد سایت‌تان سرویس میزبانی خود را به سرور مجازی یا سرور اختصاصی ارتقا دهید. سایت‌های فروشگاهی با توجه به حجم داده زیاد و ترافیک بالای بازدید نیازمند ترافیک ماهیانه بالا و فضای ذخیره‌سازی بیشتر و پردازنده قدرتمند هستند و برای دست‌یابی به منابع بیشتر نیازمند سرور اختصاصی یا سرور مجازی می‌باشند.

با توجه به محدودیت تعداد در ارسال ایمیل در هاست اشتراکی می‌توان با استفاده از خرید و انتخاب سرور این محدودیت را برطرف کرد. در استفاده از سرور مجازی و سرور اختصاصی محدودیتی در استفاده از حجم دیتابیس نخواهید داشت و با خرید سرور فضای ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به هاست اشتراکی در اختیار سایتتان قرار می‌گیرد.