اقتصادیکسب و کار جدید

راهنمای خرید ساعت اسپرت

راهنمای جامع خرید انواع ساعت مچی زنانه و مردانه؛ تمام نکاتی که باید بدانید

فرقی ندارد از آن دسته افرادی هستید که عاشق ساعت اسپرت هستند یا اینکه تنها یکی دوتا از آن‌ها را بنا به نیاز تهیه‌کرده‌اند؛ درهرصورت نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای خرید و نگهداری از ساعت مچی ضروری است. اما چرا؟ ساعت‌های مچی این روزها بسیار بیشتر از یک وسیله ساده هستند که تنها زمان را طی روز به ما نشان می‌دهند؛ آن‌ها بخشی از سبک زندگی ما هستند و بنا به استایل لباسمان و حال و هوایی که داریم از انواع مختلفی از ساعت‌ها استفاده می‌کنیم.

از طرف دیگر، برند ساعتی هم که از آن استفاده می‌کنیم، روی شخصیت ما تاثیر مستقیم می‌گذارد و بر برداشت دیگران از ما هم تاثیر دارد. همان‌طور که می‌بینید، ساعت‌های مچی چیزی بیشتر از یک ساعت ساده هستند؛ اما چطور باید بهترین ساعت مچی را برای خود انتخاب و خریداری کنیم یا به‌عنوان هدیه به کسی هدیه بدهیم؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم، پس با خانه ساعت همراه باشید.

چه مارک ساعتی بخرم | راهنمای خرید ساعت مچی اصل | راهنمای خرید ساعت مچی زنانه

مومنت یا طرز کار ساعت (movement)

برای اینکه بهترین ساعت مچی ممکن را خریداری کنید، باید با المان‌ها و اجزای آن به خوبی آشنا باشید. مومنت یا نحوه‌ی کار ساعت همان مکانیزمی است که باعث می‌شود عقربه‌ها بچرخند و درنهایت شما همان صدای تیک‌تاک معروف را بشنوید. اگر این کلمه را تا به حال نشنیده‌اید، در عوض با انواعش آشنا هستید و حتما یکی دوتا از آن‌ها به گوشتان خورده است. طرز کار ساعت یا مومنت آن در سه نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شوند: مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز. برای آشنایی با بهترین برندهای ساعت مچی پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ی دیگر خانه ساعت در این زمینه با عنوان «خرید ساعت اسپرت» مراجعه کنید.

ساعت‌‌های مکانیکی، اجداد ساعت‌های مچی

این نوع از ساعت‌ها بر پایه‌ی عملکرد یک فنر اصلی که در آن تعبیه شده است، کار می‌کنند. در ساعت‌های مکانیکی، چرخ‌دنده‌ها انرژی مورد نیاز خود را برای چرخیدن از همین فنر می‌گیرند که شما آن را با کوک کردن ساعت، فشرده می‌کنید. فنر طی زمان مشخصی به آرامی باز می‌شود و بعد باید دوباره ساعت را کوک کنید. درواقع هرچه فنر اصلی طویل‌تر باشد، انرژی بیشتری در ساعت ذخیره می‌شود و درنتیجه مدت بیشتری را به کار ادامه می‌دهد.

حالا شاید با خودتان فکر کنید که دوره‌ی این نوع ساعت مدت‌هاست که گذشته و الان همه‌ی ساعت‌های مچی با باتری کار می‌کنند اما باید بگوییم که این‌طور نیست؛ بلکه برعکس، ساعت‌‌های مکانیکی، برترین در نوع خود هستند اما چطور چنین چیزی ممکن است؟!

نکته در شخصیت ساعت‌ها نهفته است؛ یعنی همان‌طور که گفتیم، یک ساعت‌‌ مچی لاکچری فقط زمان را نشان نمی‌دهد. این قبیل ساعت‌ها یک اثر هنری و یک قطعه‌ی نفیس از اعجاز مهندسی هستند. پس در مورد ساعت‌های مکانیکی، صحبت از استایل است تا راحتی عملکرد.

ساعت‌های اتوماتیک، لوکس و قدرتمند

بخش زیادی از ساعت‌های لوکس و گران امروزی را ساعت‌های اتوماتیک تشکیل می‌دهند. ساعت‌های اتوماتیک از نظر طرز کار، شباهت زیادی به ساعت‌های مکانیکی دارند؛ به این صورت در آن‌ها هم یک فنر اصلی وجود دارد که با فشرده و باز شدن، انرژی مورد نیاز برای چرخاندن عقربه‌های ساعت را فراهم می‌کند.

تفاوت ساعت‌های اتوماتیک و مکانیکی در اینجاست که در داخل ساعت‌های اتوماتیک، وزنه‌ی کوچکی وجود دارد که با حرکت مچ دست شما، کمک می‌کند تا فنر اصلی دوباره فشرده شود و از این طریق انرژی جنبشی تولید شده از حرکت دست شما را به انرژی ذخیره شده در فنر تبدیل می‌کند؛ به همین علت هیچ نیازی به کوک کردن دوباره‌ی این ساعت‌ها نیست. این موضوع اهمیت زیادی دارد چراکه با این مکانیزم دیگر ساعت‌تان خواب نمی‌ماند؛ اتفاقی که در ساعت‌های مکانیکی رایج است.

گفتنی است که بهترین ساعت‌های اتوماتیک (که برخی از آن‌ها می‌توانند لوکس هم باشند) اکثرا یا ساخت سوییس هستند یا ژاپن. از بهترین برندهای ساعت اتوماتیک می‌توان به رولکس (Rolex) یا پتک فیلیپ (Patek Philippe) اشاره کرد.

ساعت های کوارتز، مقرون‌به‌صرفه‌های امروزی

عملکرد بسیاری از ساعت‌های رده متوسط امروزی کوارتز است. این نوع از ساعت‌ها با باتری کار می‌کنند؛ پس چرا به آن‌ها ساعت‌های کوارتزی می‌گویند؟ در این ساعت‌ها به‌جای آن‌ فنرهایی که در ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک وجود دارد، یک کریستال کوچک قرار داده شده که به‌عنوان هادی بین باتری و مدار الکتریکی عمل می‌کند تا چرخ‌دنده‌های کوچک در ساعت مچی به حرکت در بیایند.

این ساعت‌ها اولین‌بار در دهه ۱۹۷۰ پا به عرصه‌ی ظهور گذاشتند و ناگهان با قیمت مناسب و دقت بالای خود بازار را تسخیر کردند. دقتی که هرچند جای بهترین ساعت‌های لوکس را نمی‌گیرد اما اهمیت زیادی دارد. برای مثال، درحالی‌که یک ساعت مکانیکی در حدود ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ضربه در ساعت کار می‌کند، کریستال کوارتز با ۲۳۵۹۲۹۶۰۰ بار در ساعت نوسان می‌کند! دقت آن‌ها چنان بالاست که فقط ۱ ت ا۲ ثانیه را در ماه خطا دارند؛ با این وجود، این‌که ساعت‌های کوارتزی باتری مصرف می‌کنند، شما را مجبور می‌کنند تا هرچندوقت یک‌بار باتریشان را عوض کنید.

چرا باید ساعت اسپرت بخرم ؟

خرید یک ساعت ورزشی، بهترین سرمایه گذاری که یک ورزشکار میتونه داشته باشه. چرا که ساعت روی مچ شما، میتواند تمام فعالیت های ورزشیتان را اندازه گیری کند و نتیجه را نمایش دهد. دیدن نتیجه میزان قدم هایی که برداشتید، زمانی که ورزش کردید و … در هر لحظه که به ساعت نگاه می کنید، انگیزه شما رو برای ادامه دادن افزایش می دهد.

ساعت مچی اسپرت چه ویژگی هایی دارد ؟

ساعت های مچی اسپرت برخلاف ساعت های کلاسیک، طرح های شلوغ تری دارند و می توانند عقربه نیز داشته باشند اما معمولا به صورت ساعت های دیجیتال شناخته می شوند. این ساعت ها نیز می توانند دسته مختلف چرم، فلزی، سیلیکونی و یا حتی پارچه ای داشته باشند. معمولا امکانات مختلفی که ساعت های اسپرت به غیر از نمایش زمان به شما نمایش می دهند، بیشتر از ساعت های کلاسیک است.

ویژگی های ساعت مچی اسپرت

ساعت کژوال و ساعت اسپرت که در بازار موجود می باشند هر یک دارای ویژگی های خاصی می باشند که همین ویژگی های خاص است که باعث می شود تا افراد زیادی به خرید این مدل ساعت مچی ها بیشتر تمایل نشان دهند. از جمله ویژگی هایی که یک ساعت مچی اسپرت می تواند دارا باشد موارد زیر می باشند.

  • اندازه ساعت متوسط تا بزرگ
  • صفحه ساعت به خاطر وجود کرنوگراف بزرگ است.
  • قاب ساعت باید محکم و مقاوم برای شرایط مسابقه باشد و معمولا از جنس استیل ضدزنگ ساخته می شود.
  • بند ساعت چرمی یا فلزی
  • قیمت ساعت اسپرت مناسب می باشد.
  • امکانات ساعت، کرنوگراف ،تاریخ، قطب نما، کیلومترشمار، ارتفاع سنج، فناوری GPS و نمایشگر تعداد ضربان قلب از جمله امکاناتی است که یک ساعت اسپورت می تواند داشته باشد.