اقتصادی

بهبود اقتصادی با افزایش هزینه حمل‌ونقل کالا همراه خواهد بود

اینترنشنال نیوز / خراسان رضوی بانک انگلستان تأثیر اپیدمی کووید -19 بر تجارت جهانی را تجزیه و تحلیل کرد و سه روند اصلی تأثیر این اپیدمی را ترسیم کرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تجارت خدمات بیشتر از تجارت کالا متضرر شده است و در سال 2020 بیش از 20 درصد کاهش یافته است (تقریباً چهار برابر کاهش تجارت کالا).

به گفته وایفروم ، همه گیری کووید تجارت جهانی را به طور قابل توجهی مختل کرده است. در سال 2020 ، تجارت جهانی 8.9 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان بحران مالی جهانی است. با محدودیت بخش خدمات ، تجارت کالاها با تعطیلی کارخانه ها به سرعت بهبود یافت و تقاضا برای برخی کالاهای خانگی (مانند مبلمان ، فرش و لوازم خانگی) افزایش یافت.

علیرغم کاهش شدید تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020 ، تجارت جهانی در بحران کرونا به دلیل فعالیت اقتصادی بیشتر در اقتصادهای توسعه یافته ، که تنها حدود یک چهارم تجارت جهانی را تشکیل می داد ، کمتر از سال 2009 کاهش یافت.

تأثیر همه گیری کووید بر تجارت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به ویژه ، کاهش تجارت چین بسیار کوچکتر از سایر مناطق بود. بهبود تجارت چین به ویژه با توانایی افزایش تقاضای جهانی برای کالاها و بازگشایی زنجیره های تامین داخلی چین بسیار قوی بود.

سرانجام ، این اپیدمی تأثیر قابل توجهی بر هزینه های حمل و نقل داشته و از ماه مه سال 2020 حدود 350 درصد رشد کرده است. به دلیل همه گیری ، عدم تعادل تجاری منطقه ای هزینه حمل و نقل را افزایش داده است. به طور خاص ، تقاضای فزاینده برای کالاهای بادوام در مزارع قفل شده ، همراه با اختلالات کووید در بنادر آنها ، کمبود مخازن کشتی ها را تشدید کرد.

کمبود مخازن حمل و نقل احتمالاً موقتی بوده و در نهایت از بین می رود. با این حال ، هزینه حمل و نقل ممکن است در آینده نزدیک به دلیل محرک های تولید اخیر ، رونق محصول و بهبود چشم اندازهای اقتصادی جهانی افزایش یابد.

انتهای پیام:

دیدگاهتان را بنویسید